Waarschuwingscampagne tegen huurexplosies van start

10 januari 2013

Waarschuwingscampagne tegen huurexplosies van start

De SP is een campagne gestart om mensen te waarschuwen tegen de huurexplosies die dreigen door het nieuwe beleid van Rutte en Asscher. Gemiddeld dreigen de huurprijzen in Amsterdam met 79 procent te stijgen met uitschieters tot boven de 250 procent. SP-fractievoorzitter Laurens Ivens trapte deze ochtend de campagne af door de eerste poster op te hangen bij binnenkomst van Betondorp: "Een leuk Amsterdams buurtje waar de huren stijgen met 79 procent en de aanwezige huurders dus keihard door dit kabinet gepakt gaan worden. Wij willen inzichtelijk maken hoe absurd deze kabinetsplannen zijn om ze van tafel te krijgen."

Als het aan VVD en PvdA ligt zal niet langer de kwaliteit en oppervlak van het huis bepalend zijn voor de huurprijs, maar de marktwaarde. De maximale jaarlijkse huur wordt 4,5 procent van die marktwaarde. De grote schaarste aan woningen in Amsterdam zorgt voor hoge marktprijzen en de huurprijzen zullen hier dus exploderen. Met een gemiddelde marktwaarde van een Amsterdamse corporatiewoning van 197.000 euro zal de gemiddelde huurprijs met 79 procent stijgen van 413 tot 740 euro per maand.

De SP wil dat huren betaalbaar blijft in Amsterdam en roept de regering op af te zien van de markthuren die leiden tot een huurexplosie. Per buurt zullen waarschuwingsborden worden opgehangen die aangeven hoeveel de huurprijzen zullen stijgen. Ook is een website gelanceerd waar de huurexplosies per buurt zijn op te zoeken. Ivens: "Met zulke enorme stijgingen zullen veel mensen gedwongen worden de stad te verlaten. Er zal ook een einde komen aan de gemengde wijken die Amsterdam nu nog kent, want met name de binnenstad zal enkel nog toegankelijk zijn voor de ‘happy few’. In tegenstelling tot VVD en PvdA strijdt de SP wel voor een sociaal Amsterdam. Stop de huurexplosie!"