Kom afspraken afsluiting Oosterpark na

19 maart 2013

Kom afspraken afsluiting Oosterpark na

De SP wil dat het stadsdeel in de toekomst de afspraken rondom het afsluiten van het Oosterpark gaat naleven. Eerder werd afgesproken dat het Oosterpark nog maar n keer per jaar mag worden afgesloten maar nu blijkt dat in 2013 het park drie keer mag worden afgesloten voor betaalde evenementen. SP-deelraadslid Tiers Bakker: "Wij zijn er trots op dat het Oosterpark zo’n geliefde locatie is. Maar wij vinden het wel belangrijk dat het park open en toegankelijk is voor iedereen."

Werd in eerste instantie alleen aan het festival Appelsap toestemming verleend om het park af te sluiten, later kwam daar ook het Rootsfestival bij. Onlangs bleek dat ook het Lovelandfestival op Koninginnedag het park mag afsluiten zodat entreegeld kan worden gevraagd. Tijdens de evenementen is het park afgesloten voor bezoekers, maar ook in de dagen ervoor en erna kunnen buurtbewoners maar heel beperkt gebruik maken van het park vanwege op- en afbouwwerkzaamheden. Dat terwijl de festivals juist plaatsvinden in de mooiste maanden van het jaar waarin veel mensen van het park gebruik willen maken.

Bakker: "Wij vrezen dat er voor dit jaar weinig meer aan te doen is. Maar in ruil voor de overlast en afsluitingen die er dit jaar zijn, willen wij dat er volgend jaar daadwerkelijk maar n afsluiting komt van het Oosterpark. Wij zijn voor feesten en evenementen, maar dan moeten die wel toegankelijk zijn voor iedereen. Als de locatie afgesloten moet kunnen worden is het Oosterpark eigenlijk niet geschikt. Daarvoor kan veel beter het Zeeburgereiland worden gebruikt waar ook al het succesvolle Magneetfestival plaatsvindt."