Kantorenleegstand neemt af

16 maart 2016

Kantorenleegstand neemt af

De leegstand in kantoren in Amsterdam is afgelopen jaar met 15% gedaald van 1,3 miljoen naar 1,1 miljoen vierkante meter. De meeste omgebouwde kantoren worden huizen. SP-wethouder Laurens Ivens: “Dit is een trendbreuk. Eindelijk neemt de leegstand weer af, en dat is maar goed ook. In een stad met zo’n hoge woningnood is grote leegstand onacceptabel. Mooi dus dat steeds meer lege ruimte nu weer nuttig wordt gebruikt.”

Al jaren staat veel kantoorruimte in Amsterdam leeg. Het stadsbestuur stimuleert de eigenaren van leegstaande gebouwen om de ruimte om te bouwen. Zo zijn er ambtenaren die eigenaren helpen met het aanvragen van de benodigde vergunningen en worden regels zo simpel mogelijk gemaakt.

Ondanks de daling staat nog steeds bijna 1 op de 7 kantoren in Amsterdam leeg. Ivens: “We zijn dus nog lang niet klaar. Ook komend jaar gaan we door met het transformeren van deze lege ruimte. Zo zijn er voor dit jaar plannen om zo’n 1250 woningen te bouwen in bestaande kantoorpanden. Zo blijven we de leegstand bestrijden, want leegstand kent te veel verliezers om te laten bestaan."