Pak door bij het bestrijden van de wooncrisis door sociale huur op te kopen

11 mei 2023

Pak door bij het bestrijden van de wooncrisis door sociale huur op te kopen

Foto: SP

Het stadsbestuur van PvdA, GroenLinks en D66 heeft vanmorgen zijn plannen voor de komende jaren gepresenteerd. SP-fractievoorzitter Remine Alberts: “Dit college trekt wel erg gemakkelijk de portemonnee voor grote prestigeprojecten, zoals een nieuwe Meervaart in de Sloterplas voor 96,5 miljoen euro. Je kunt je afvragen of de Amsterdammer die nu op de wachtlijst staat voor een sociale huurwoning daar nu op zit te wachten."

Positief is dat dit college miljoenen vrijspeelt voor woningbouw. Wat de SP betreft gaat er echter nog meer géld naar woningbouw. Zodat we niet alleen méér sociale huurwoningen kunnen bouwen, maar ook sociale huurwoningen die door corporaties verkocht dreigen te worden kunnen opkopen.

De SP vindt het een goede zaak dat er structureel extra geld wordt geïnvesteerd in de jeugdzorg, dit is hard nodig om wachtlijsten aan te pakken en kwetsbare Amsterdammers de zorg te geven waar ze recht op hebben. Ook de 7,5 miljoen die wordt uitgetrokken voor het GVB om verschraling in het openbaar vervoer tegen te gaan kan op steun van de SP rekenen. Remine Alberts: “Het zou goed zijn als dit geld ook gebruikt wordt om metro 53 van de Gaasperplas naar Centraal Station te behouden en om te investeren in betere bereikbaarheid van Nieuw-West.”

Het is de SP een raadsel wat het college van plan is met de zogenaamde Smart Mobility Hub in Zuidoost in de buurt van de Johan Cruijff Arena. Voor dit plan wordt maar liefst 57 miljoen euro uitgetrokken. De ‘hub’ moet een gebouw worden waar deelvervoer en parkeervoorzieningen samenkomen.  Remine Alberts: “Dit is wel een erg grote zak geld voor een vorm van individueel vervoer dat meestal verzorgd wordt door commerciële aanbieders. Kan dit niet beter in collectief openbaar vervoer gestoken worden?” Dat er gezocht wordt naar een plek voor winteropvang voor
dak- en thuislozen in dit gebouw is wat de SP betreft een goede zaak.