h

Parkeerkaart gehandicapten sneller en eerlijker verstrekken

21 september 2007

Parkeerkaart gehandicapten sneller en eerlijker verstrekken

De SP wil dat gehandicapten sneller en eerlijker een parkeerkaart kunnen verkrijgen. Volgens de Ombudsman hanteren een aantal stadsdelen nu te lange termijnen en hanteren enkele stadsdelen buitengewoon hoge tarieven.

De gemeentelijke ombudsman constateert in het deze week verschenen rapport 'Europese gehandicaptenkaart en Amsterdamse gehandicaptenparkeervergunning' een aantal problemen. Mensen die een gehandicaptenparkeerkaart aanvragen krijgen in een grote meerderheid van de stadsdelen te maken met langere wachttijden dan wettelijk is toegestaan. Bovendien zijn de termijnen die een aantal stadsdelen op papier heeft gezet in strijd met de wettelijke maximumtermijn. De SP wil dat alle stadsdelen hun termijnen afstemmen op de wet n dat aanvragen daadwerkelijk binnen die wettelijke termijnen worden afgehandeld.

Remine Alberts)

In welk stadsdeel mensen wonen, is van grote invloed op de kosten van een aanvraag. In het duurste stadsdeel kost een kaart drie keer zo veel als in het goedkoopste stadsdeel. Zulke grote verschillen in tarieven zijn volgens de SP niet uit te leggen. Zeker niet in situaties waarin aanvragers geen andere keus hebben. Mensen hebben niet vrijwillig een functiebeperking en vragen dus niet voor hun plezier een kaart aan.

De SP dringt bij het College aan op snelle actie om de door de ombudsman gesignaleerde problemen op te lossen en de aanbevelingen uit te voeren. Verder wil de SP dat het college niet moet aarzelen de verantwoordelijkheid inzake het verstrekken van kaarten bij de stadsdelen weg te halen als dat beter en eerlijker is voor de aanvragers. SP-fractievoorzitter Remine Alberts: "Als de centrale stad aanvrager sneller, uniformer en goedkoper kan behandelen dan de stadsdelen, moeten we dat gewoon doen."

U bent hier