Nieuws, juli 2014

9 juli 2014

Betrek cliënt en vakmensen bij nieuwe WMO

De SP roept zorgwethouder Van der Burg op om vakmensen, cliënten en hun ondersteuners te betrekken bij de nieuwe WMO. SP-raadslid Remine Alberts: “Er komen ingrijpende veranderingen op ons af. Cliënten moeten daar goed bij worden begeleid. Daarnaast komt er veel verantwoordelijkheid te liggen bij mantelzorgers en vrijwilligers dus ook daar moet aandacht voor zijn. Tot slot hebben de vakmensen zoals thuiszorgmedewerkers kennis van zaken. Die kennis moeten we gebruiken.”

8 juli 2014

Amsterdam is voor iedereen (column)

SP-raadslid Maureen van der Pligt schreef voor MUG-Magazine een column voor hun zomereditie. Hierbij gaat ze in op de plannen van het nieuwe stadsbestuur op het gebied van werk en inkomen. "Tijd voor een frisse sociale wind door Amsterdam."

4 juli 2014

Stel grens aan huurverhoging sociale huurwoningen (update)

(Oorspronkelijk bericht 4-4-2014) De SP wil dat het stadsbestuur zich inzet voor een maximum huurbedrag voor sociale huurwoningen in de hoofdstad. SP-raadslid Erik Flentge: "Momenteel krijgen veel huurders een brief van de huisbaas op de deurmat, waarin de jaarlijkse huurverhoging wordt aangekondigd. Dat is voor veel mensen flink schrikken. Het kan zijn dat de huur zelfs uitstijgt boven de sociale huurgrens van 700 euro. Onbegrijpelijk, want deze woningen zijn bedoeld voor mensen met een laag en middeninkomen."

4 juli 2014

Voorkom sloop historische Foelieblokken (update)

(Oorspronkelijk bericht 21-2-2014) De SP wil dat het stadsdeel voorkomt dat de Foelieblokken in de oude Jodenbuurt gesloopt worden. Corporatie de Key wil de panden die in slechte staat zijn vervangen voor nieuwbouw, maar onlangs liet de NV Stadsherstel weten dat het nog mogelijk is de panden op te knappen. Fractievoorzitter van de SP in Centrum Nelly Duijndam: "Deze blokken staan in een buurt waar al ontzettend veel historische panden zijn verdwenen. Sloop van deze overblijfselen van de oude Jodenbuurt zou zonde zijn en geeft bovendien het foute signaal af dat het prima is dat men de woningen zo lang heeft laten staan verkrotten."

3 juli 2014

Ymere stelt plannen bij

Ymere gaat meer rekening houden met de voorkeuren van bewoners bij het renoveren van huizen in Centrum. Dat blijkt uit een gesprek dat wethouder Laurens Ivens met de corporatie had. Zo mogen bewoners in hun huis blijven wonen als een grondige renovatie niet op korte termijn nodig is. Als er wel een grondige renovatie komt, mogen bewoners in hun eigen buurt terugkomen met een huur die past bij hun inkomen. SP-raadslid Erik Flentge: "Dit is mooi nieuws. Uit gesprekken die wij in de buurt hielden bleek dat veel bewoners het niet eens waren met de plannen zoals die onlangs in het nieuws waren. De toezeggingen van Ymere zijn een stap in de goede richting."

1 juli 2014

Geert Ritsema fractievoorzitter SP Oost

Geert Ritsema wordt de nieuwe fractievoorzitter van de SP in stadsdeel Oost. Hij volgt Tiers Bakker op die vorige week werd geïnstalleerd in de gemeenteraad. Samen met Jeroen Bronswijk vormt Geert de SP-fractie in het stadsdeel.