Actie: Stop de bomenkap!

17 december 2005

Actie: Stop de bomenkap!

Achttien gezonde, wonderschone Acaciabomen staat een droevig lot te wachten: zij zullen vanwege straatvernieuwing tegen de vlakte gaan. De SP vindt de kap onwenselijk en onnodig en voert in december en januari actie voor het behoud van deze parels van de Van Boetzelaerstraat en de Van Hogendorpstraat. Daarbij delen wij enqutes uit die we zullen aanbieden aan de stadsdeelwethouder.

In Westerpark zijn veel bomen de afgelopen jaren onnodig gekapt. En ook nu weer vindt het stadsdeelbestuur dat de bomen niet passen in het vernieuwingsplan, waarin stoepen verbreed worden, parkeerplaatsen verdwijnen en de positie van de bomen veranderd wordt. Vernieuwing en het opknappen van straten en stoepen is een goede zaak. Wij willen echter dat bij het maken van plannen zoveel mogelijk rekening wordt gehouden met de bestaande bomen. Het stadsdeel grijpt naar onze mening te snel naar de kettingzaag. Ook als bomen gezond en licht zijn en nog vele jaren te gaan hebben.

De 18 Acaciabomen op de Van Boetzelaerstraat en de Van Hogendorpstraat, tussen de Fannius Scholtenstraat en de Groen van Prinstererstraat, zijn zo'n 15 jaar jong en kunnen wel 90 jaar oud worden. Acaciabomen zijn prachtige, lichte bomen met mooi gevormde stammen en grote bruine peulvruchten die als muziekinstrumenten klinken. Wij zouden het schandalig vinden als zulke mooie bomen onnodig worden gekapt.

Bij de acties hebben wij de bomen omwikkeld met zwarte rouwlinten en er teksten aan vastgemaakt.

De teksten zijn:
Bomen zijn de longen van de buurt.
Ik wil niet omgekapt worden.
Ik ben een buurtboom.
Laat mij staan, ik wil nog niet dood.
Ik ben een long voor de buurt.
Zonder mij minder zuurstof.
Wij zijn nog jong, wij zijn niet oud.
Ik ben pas 15 jaar en ik heb nog een leven voor mij.
Zonder mij minder groen.
Het wordt kaal zonder mij.
Houdt bij straatvernieuwing alsjeblieft rekening met mij.
Zonder grote bomen een minder mooie buurt.
Ik wil zeker 90 jaar worden.
Ik ben nog gezond, ik ben niet ziek.