Een nieuwe Opstapper en een nieuwe fractie

23 december 2005

Een nieuwe Opstapper en een nieuwe fractie

De SP heeft zich maandag 19 december aan de bewoners van stadsdeel Amsterdam-Centrum gepresenteerd, met een gloednieuwe SP Opstapper. Het populaire grachtenbusje, dat dreigt te worden wegbezuinigd, gaat als het aan de kersverse SP-fractie in stadsdeel Centrum ligt absoluut niet weg maar wordt juist uitgebreid: Meer routes, ook in de avonduren en nieuwe, betere busjes.

Bezoekers van de markt mochten met de SP Opstapper een proefrit maken, en waren unaniem zeer tevreden. De oude Opstapper is dringend aan vervanging toe.
Bruggeman in zijn toespraakje op de kop van de Westerstraat: ,,Wij willen het openbaar vervoer verbeteren en uitbreiden. Maar dan wel volgens de wensen van de klant. Het is toch van de zotte dat we ons geld in de Noord-Zuidlijn pompen maar op fietsenstallingen en bus- en tramlijnen bezuinigen. Het roer moet om, willen we het Centrum autoluw en bereikbaar maken. Daarbij hoort meer fijnmazig openbaar vervoer zoals de Opstapper. Er moeten meer Opstapper-lijnen komen. En de busjes moeten ook 's avonds gaan rijden.

En allereerst moet daarbij de gebruikers gevraagd worden wat hun wensen zijn. Openbaar vervoer moet niet door managers van bovenaf bepaald worden, maar door de mensen zelf."