Werkbezoek broedplaats

19 februari 2006

Werkbezoek broedplaats

In aanloop naar de verkiezingen gaat Marnix Bruggeman, lijsttrekker SP Centrum met een aankomend SP raadslid op werkbezoek bij diverse instellingen in het centrum.

19 februari was hij met Kees Alders, nr 8 voor SP Centrum op bezoek bij de Broedplaats Plantage Doklaan. Zij werden te woord gestaan door Britley Dearman en Floris de Graad.
Josina Ozinga maakte een uitvoerig verslag, waarvan hieronder een samenvatting.

Het pand aan de Plantage Doklaan is acht jaar geleden gekraakt door mensen die uit de Silo op de Houtkopersburgwal waren ontruimd. Het gebouw aan de Pl Doklaan was eens van de Technische Hogeschool en later heeft de VPRO het gebruikt voor opnames. Het is de krakers gelukt gelegaliseerd te worden Er zijn nu 14 woningen en 25 werkplaatsen voor kunst en ambachten. Ook is er een publieke (bar)ruimte voor exposities en toneel. Dank zij de krakers is het pand opgeknapt. Zoals zij ook al deden met een kraakpand in de Lange Leidse Dwarsstraat
Via een stichting zijn de kunstenaars/bewoners eigenaar van het pand. Dit voorkomt dat bewoners hun deel op de vrije markt gaan verkopen. Het wonen in het pand wordt gedoogd.
Veel andere potentile broedplaatsen zijn door de gemeente de nek omgedraaid. Stadsdeel centrum zou soortgelijke broedplaatsen juist moeten ondersteunen.