Commercie of cultuur?

6 maart 2006

Commercie of cultuur?

SP Amsterdam-Centrum wil commerciële steigerdoekreclame in de historische binnenstad aan banden leggen. Van de SP hoeven steigerdoeken niet pers weer donkergroen te worden, wel moet het adverteren voor louter commercile doeleinden stoppen. Steigerdoeken kunnen beter gebruikt worden voor culturele reclame, waar bewoners en bezoekers van Amsterdam echt iets aan hebben.

Om dit standpunt kracht bij te zetten hield de SP zaterdag een spectaculaire actie op het Muntplein. Doelwit was de steiger tegenover de Munttoren, die al maanden bedekt is met een enorm groot en in het oog springend reclamedoek. Om 10.30 uur klommen de lijsttrekker van SP Centrum Marnix Bruggeman en de kandidaatsraadsleden Andrea Niessen en Kees Alders de steiger op. Onder het oog van de politie werd vanaf 15 meter hoogte een doek van 1,50 bij 10 meter ontrold met de tekst TE HUUR VOOR CULTUUR en daaronder het nieuwe SP logo. Het doek werd beneden strak gezet door de kandidaatsleden Nelly Duijndam en Bart Uitdenbogaart. Nadat het doek ontrold was, vertrok de politie met de groet: "Succes met de actie!" Ze stonden aan onze kant, maar waren verbolgen over het feit dat we niet reageerden toen we door hen aangeroepen werden. Uit oogpunt van veiligheid werd het banier na enige tijd door de drie gevelbeklimmers weer ingehaald. De wind kwam eronder, maar ook dat is waar de SP voor staat: "De wind onder het steigerdoeken beleid!"