21 april 2006

Schriftelijke vragen Jolly Jumper

Stichting Ponyclub Jolly Jumper moet van haar terrein af, per 1 juni. In het kader van artikel 42 van het Reglement van Orde wil ik u daar over een aantal vragen voorleggen.

In 1983 zat de stichting aan de Zuider ijdijk langs het Amsterdam-Rijnkanaal. Een verbreding van het kanaal omstreeks 1987/1988 noodzaakte Rijkswaterstaat hen te verzoeken een andere locatie te zoeken.Deze locatie werd gevonden aan de Zuiderzeeweg, naast het oude terrein van Camping Zeeburg.
De komst van de Piet Hein Tunnel veroorzaakte de volgende verhuizing omstreeks 1991 naar de Oostpunt (Kaap Kot). In samenspraak met de heer Vincent Kuilboer (cordinator GPS Stadsdeel Zeeburg) is deze verhuizing gerealiseerd. De heer Kuilboer fungeerde destijds als "tussenpersoon" in de overleggen met Stadsdeel Zeeburg, Rijkswaterstaat en de gemeente Amsterdam.
Slechts twee weken nadat de heer Kuilboer de nieuwe locatie officieel opende, kreeg de stichting een schrijven van Rijkswaterstaat en Gemeente Amsterdam, dat ze in verband met de op- en afritten van de A10 (S114) wederom een nieuwe locatie zouden moeten gaan zoeken. Die werd gevonden: een locatie aan de Merwedekanaaldijk. Alle onderhandelingen waren afgerond. Gemeente Amsterdam, Rijkswaterstaat en Stadsdeel Zeeburg waren overeengekomen gezamenlijk alle kosten gepaard met de nieuwe locatie Merwedekanaaldijk te zullen dragen. Zo ook de kosten voor onder andere de aanleg nieuwe rijbaan (welke gelegen zou zijn onder de A10) en de kosten voor een grote betonnen loods (welke gesitueerd zou worden langs de A10). Dat leek mooi te gaan, echter toen bleek uit bodemonderzoek dat de gevonden locatie aan de Merwedekanaaldijk dermate vervuild was (is) dat deze gevaar zou opleveren voor zowel dier als mens.

Binnen een periode van 2 weken is er destijds intensief gezocht naar een nieuwe locatie welke werd gevonden aan de Zuiderzeedijk. We spreken hier over anno 1995. Het zou een tijdelijke locatie worden. Vanaf 1995 zijn er zowel mondeling als schriftelijk door Gemeente Amsterdam, Rijkswaterstaat en Stadsdeel Zeeburg beloften gemaakt. Beloften die voorzagen in een permanente locatie, opname in het bestemmingsplan binnen een periode van uiterlijk 2 jaren.
Het is nu 2006 en de stichting wacht nog steeds.

De stichting richt zich op een specifieke doelgroep, namelijk de kinderen uit minder draagkrachtige gezinnen en mindervalide kinderen. Vele kinderen maken per week gebruik van de faciliteiten, ze komen ponyrijden en helpen met de verzorging van de dieren.Voor het ponyrijden betalen de kinderen een kleine vergoeding. Dankzij de inzet van vrijwilligers en de kleine bijdrage voor het ponyrijden is de stichting al jaren al in staat om zonder subsidie voort te bestaan.

In Amsterdam zijn andere maneges,dat is waar, maar de prijzen die men daar hanteert zijn veel duurder. Daarnaast is het zo dat de kinderen er niet op de unieke manier van Jolly Jumper worden benaderd, namelijk op het eigen niveau.

Helaas lijkt het voortbestaan van de club nu in gevaar te komen. Per 31 mei is de huur opgezegd door de OGA en per 1 juni moeten ze weg zijn. Ofwel, per 1 juni staan 23 pony?s en paarden,1 ezel,3 geiten,9 schapen,2 ganzen,10 kippen, 2 stalkatten en vele kinderen op straat. Er staan ook een paar pony?s bij die al van het begin in ons bezit zijn. Een pony Gipsy, 39 jaar oud, zal dan waarschijnlijk naar de slacht moeten.

Door het ontwikkelingsbedrijf Amsterdam (OGA) is de stichting een nieuwe tijdelijke locatie aangeboden. Echter, deze locatie is niet geschikt voor onze stichting. Door de ligging, direct aan de opgang van de Zuiderzeeweg naar de Insulindeweg, kunnen er gevaarlijke situaties ontstaan voor kinderen en dieren. Zo kunnen dieren schrikken van langsrazend verkeer en zijn dieren en opstallen een prooi voor vandalisme, gezien het feit dat het terrein vanaf de brug eenvoudig valt te betreden. Bovendien is de plek te klein om de dieren te kunnen huisvesten, om de stallen en benodigde opslag te kunnen plaatsen en een rijbaan in te richten.

Volgens Stadsdeel Zeeburg en de OGA zijn er op dit moment geen andere geschikte locaties. Ons inziens zijn er meerdere locaties geschikt.
1) Jeugdland Oost.
2) Diemerpark
3) Diemerzeedijk(naast A10)
4) Buitendijks aan Zuiderijdijk.

In het verleden zijn er met het Stadsdeel Zeeburg besprekingen geweest om te verhuizen naar Jeugdland Oost. Inmiddels is de toenmalige beheerder Welzijn failliet, en zijn er nog steeds geen vaste plannen wat te doen met Jeugdland Oost. Voor de stichting blijft dit een ideale locatie.

1. De OGA is van de gemeente Amsterdam. De gemeente heeft in het verleden, 1995, toegezegd een nieuwe plek te vinden, samen met het Stadsdeel en de andere partijen, binnen twee jaar. Kunt u zeggen waarom het niet gelukt is een nieuwe plek te vinden in de vastegstelde periode?
2. Bent u er van op de hoogte dat de club verdwijnt als de overheid niet snel een goede plek vindt?
3. Bent u het met mij eens dat Jolly Jumper een toegevoegde waarde heeft, gezien de doelgroep?
4. Zo ja, bent u dan bereid alles op alles te zetten en samen met Zeeburg en Rijkswaterstaat vr 31 mei een plek te zoeken die voldoet en dus niet gevaarlijk is voor kinderen en dieren, bijvoorbeeld een plek op Jeugdland Oost dan wel op een van de nadere genoemde locaties?
5. Zo nee, kunt u dat uitleggen en kunt u dan ook uitleggen waarom die locaties niet kunnen?

Sadet Karabulut
SP-fractie