Interpellatie

22 april 2006

Interpellatie

Interpellatie standbeeld Anton de Kom

Naar aanleiding van het Raadsadres van Comit Een Waardig Standbeeld van Anton de Kom op 10 april jl. inzake plaatsing van een standbeeld van Anton de Kom, dient de fractie van de SP een interpellatie in voor de komende raadsvergadering van 25 april 2006.

Interpellatie:
1. Volgens het comit is het standbeeld voor een zeer groot aantal belanghebbenden in Amsterdam Zuidoost een zware belediging voor zwarte mensen omdat de afbeelding van een naakte man met gesloten ogen totaal niet overeenkomt met het beeld van de verzetstrijder Anton de Kom. Voorts voldoet het beeld niet aan de criteria zoals gesteld in de opdrachtformulering aan de deelnemende kunstenaars. Wat is uw standpunt hierover?

2. Volgens het comit is het publiek niet correct genformeerd over het te onthullen beeld. Het publiek dat gestemd heeft kon slechts een klein deel, namelijk het hoofd en een deel van de borst van het te onthullen standbeeld zien. Klopt dit, en zo ja, vindt u niet dat het publiek dan misleid is?

3. Het comit stelde dat in het geheim een internetstemming werd georganiseerd en achteraf aan de publiekstemming werd toegevoegd. In dit geval zijn er dus twee verschillende stemmingen geweest terwijl de jury en de werkgroep niet op de hoogte waren van de internetstemming. Het comit vraagt zich af wie eigenlijk de internetstemming georganiseerd heeft en wie de stemmen hebben gecontroleerd en geteld?
De SP wil precies weten hoe dat gegaan is.

4. Bent u het met het comit eens dat de procedure waarop het beeld tot stand is gekomen onjuist en onduidelijk is? En wat bent u van plan om de onrust die ontstaan is weg te nemen?

Noush Saranjam
Namens SP Fractie Amsterdam Zuidoost