h
10 mei 2006

Schriftelijke vragen kosten Combino

Schriftelijke vragen van het raadslid J. van Dijk (SP) over extra kosten van de Combinotram

Amsterdam, 10 mei 2006

Aan het College van Burgemeester en Wethouders

Inleiding
In de media (o.a. AT5-tekst, 10 mei) verschijnt het bericht dat problemen met de Combinotram de gemeente tientallen miljoenen euro's extra gaan kosten. Volgens schattingen gaat het om 20 miljoen euro. Het GVB probeert de kosten op Siemens te verhalen, maar de fabrikant zou weigeren te betalen.

In het kader van artikel 42 van het Reglement van Orde wil ik u daarover een aantal vragen voorleggen.

1a. Is het juist dat het GVB door problemen met de Combino met extra kosten wordt geconfronteerd? Om welk bedrag gaat het en waaruit bestaan precies de extra kosten?

1b. Worden de extra kosten ook veroorzaakt door de Combino's die gemodificeerd zijn?

2. Is het juist dat fabrikant Siemens deze kosten weigert te betalen?

3. Kunt u de Raad een overzicht verstrekken van alle extra kosten die de Combino heeft veroorzaakt?

4. Vindt u het aanvaardbaar dat de gemeente extra kosten moet betalen voor de Combino? Zo ja, waar gaat u dit geld vandaan halen? Zo nee, wat gaat u doen om ervoor te zorgen dat de gemeente geen extra kosten hoeft te betalen?

Jasper van Dijk
SP-gemeenteraadslid

U bent hier