11 mei 2006

Vragen afscheidsfeestjes

Onderwerp: Vragen over afscheid van collegeleden en (deel)raadsleden.

De afgelopen raadsverkiezingen hebben gezorgd voor veel nieuwe gezichten in de colleges en in de (deel)raden. Hierdoor zijn echter ook veel collegeleden en (deel)raadsleden verdwenen. Dit kost de Amsterdamse bevolking nogal wat geld door de wachtgeldregeling en de afscheidsrecepties. Hierover wil ik graag de volgende vragen stellen.

1. Hoeveel bedragen de kosten van de afscheidsrecepties van de gemeenteraadsleden na de verkiezingen van 7 maart 2006? Hoeveel hiervan komt voor rekening van de gemeente? Vind u deze bedragen op dit moment nog passend?

2. Hoeveel bedragen de kosten van de afscheidsrecepties van de collegeleden in de centrale stad na de verkiezingen van 7 maart 2006? Hoeveel hiervan komt voor rekening van de gemeente? Vind u deze bedragen op dit moment nog passend?

3. Hoeveel bedragen de kosten van de afscheidsrecepties van de deelraadsleden na de verkiezingen van 7 maart 2006? Hoeveel hiervan komt voor rekening van de gemeente? Vind u deze bedragen op dit moment nog passend?

4. Hoeveel bedragen de kosten van de afscheidsrecepties van de collegeleden in de stadsdelen na de verkiezingen van 7 maart 2006? Hoeveel hiervan komt voor rekening van de gemeente? Vind u deze bedragen op dit moment nog passend?

5. Deelt u de mening dat een waardig afscheidsfeestje niet per definitie een duur feest dient te zijn? Zo nee, waarom niet?

6. Bent u bereid te onderzoeken of raadsleden en collegeleden een waardig afscheid kunnen krijgen zonder dat hiervoor zoveel geld voor uitgetrokken moet worden? Zo ja, hoe gaat u dit doen? Zo nee, waarom niet?

7. Kunt u aangeven hoeveel geld er begroot is voor de wachtgeldregeling van raads- en collegeleden voor de komende jaren? Is dit bedrag voldoende gezien de vele wisselingen na de afgelopen raadsverkiezingen?

8. Bent u bereid maatregelen te nemen om voormalige raadsleden en collegeleden die van de wachtgeldregeling gebruik maken te stimuleren om te gaan solliciteren? Zo ja, wat voor maatregelen gaat u nemen? Zo nee, waarom niet?

Laurens Ivens
Gemeenteraadslid SP