h
20 juli 2006

Vragen veiligheid bussen GVB

Aan het college van B&W,

Bij een verkeerscontrole bleek onlangs dat 15 van de 25 bussen van het GVB onveilig waren. Dit is een grote reden tot zorg. Vandaar de volgende vragen.

1. Wat is uw mening over de resultaten van de verkeerscontrole onder de bussen van het GVB?

2. Hoe verklaart u dat 60% van de gecontroleerde bussen gebreken kent?

3. Kunt u aangeven hoe lang de levensduur van de meeste bussen van het GVB is en hoeveel bussen dit benaderen dan wel overschrijden? Wat is uw mening hierover?

4. Kunt u aangeven hoe het onderhoudsbeleid van het GVB zich de afgelopen jaren zich ontwikkeld heeft? Wat is uw mening hierover?

5. Kunt u aangeven wat de resultaten van eerdere dergelijke controles waren? Hoe ontwikkeld zich dit de afgelopen jaren en hoe is deze ontwikkeling te verklaren? Wat is uw mening hierover?

6. Kunt u aangeven wat voor maatregelen er nu genomen worden om te voorkomen dat zoveel onveilige bussen op pad gaan? Wat is uw mening hierover?

7. Ziet u een verband tussen de slechtere kwaliteit van de bussen en de grotere dwang voor het GVB om goedkoper te gaan werken?

8. Sluit u bezuinigingen op de verkeersveiligheid uit binnen de bezuinigingen op het gehele GVB?

9. Ziet u een verband tussen de bezuinigingen van het GVB onder het vooruitzicht van de verzelfstandiging en de slechte veiligheid van de bussen? Kunt u uw antwoord toelichten?

Laurens Ivens (SP)

U bent hier