5 juli 2006

Vragen afwijken vliegroutes

Betreft: Vragen over de boete aan Luchtverkeersleiding Nederland over het afwijken van de vliegroutes.

Aan het college van B&W,

Jaarlijks krijgt de Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) boetes omdat teveel vliegtuigen afwijken van de vliegroutes. Deze boetes leiden er tot nu toe niet toe dat de vliegroutes beter gevolgd worden. Wel zitten jaarlijks vele mensen (waaronder ook veel Amsterdammers) met extra overlast hierdoor. Daarom wil ik u graag de volgende vragen stellen.

1. Wat is uw mening over de boete die Luchtverkeersleiding Nederland telkens weer krijgt omdat vliegtuigen afwijken van hun route?

2. Kunt u aangeven waarom nog steeds te veel vliegtuigen zich niet aan de vliegroutes houden? Kunt u ook aangeven hoeveel Amsterdammers hierdoor overlast ondervinden?

3. Kunt u aangeven wat uw mening is over de hoogte van deze boetes? Denkt u dat de hoogte van deze boetes een afdoende prikkel zijn voor de luchtverkeersleiding om meer vliegtuigen beter hun route te laten vliegen? Kunt u uw antwoord toelichten?

4. Op welke manier profiteren degenen die overlast ondervinden door het afwijken van de vliegroutes van de opbrengsten van de boetes? Bent u bereid om te onderzoeken hoe deze mensen beter gecompenseerd kunnen worden voor de overlast die zij ondervinden? Kunt u uw antwoord toelichten? Gaat u zich hier ook bij het Rijk voor inzetten?

5. Wat voor maatregelen gaat u nemen om te zorgen dat minder vliegtuigen van de vliegroute afwijken?

Laurens Ivens
SP-fractie