Motie gedwongen verhuizing

4 juli 2006

Motie gedwongen verhuizing

Motie betreffende gedwongen verhuizingen bij stadsvernieuwing.

De Stadsdeelraad, bijeen op 4 juli 2006

Overwegende dat
1. Bewoners ook bij stadsvernieuwing het recht dienen te hebben niet mee te werken aan plannen met hun woning waar zij het niet mee eens zijn
2. Een zeer grote groep bewoners een casco-opknapbeurt aan de woning wenst zonder huurverhoging wat vaak haaks staat op de plannen van woningcorporaties om woningen hoogwaardig te renoveren en/of samen te voegen met als gevolg een te hoge huur voor het merendeel van de huidige bewoners
3. Een groot deel van de onrust onder bewoners in stadsvernieuwingswijken zou worden weggenomen indien men zekerheid heeft over het feit dat men ten alle tijden kan blijven wonen in de huidige woning met het huidige huurcontract en hoogte van de huur
4. Lering getrokken dient te worden uit het 'Groene Deuren' project waar een na langdurige onderhandelingen ontstaan compromis voor meerdere bewoners betekende dat zij gedwongen werden hun huizen gedwongen te verlaten

Besluit:
Het Dagelijks Bestuur opdracht te geven elke bewoner van stadsvernieuwingsgebieden het recht te verlenen medewerking aan voorgestelde plannen met zijn huidige woning te weigeren wanneer de bewoner het oneens zijn met de plannen met zijn woning. Dientengevolge zijn gedwongen verhuizingen niet aan de orde en behouden bewoners het recht om in hun woning te blijven wonen, met hetzelfde huurcontract. De woning zal dan een casco-opknapbeurt krijgen of een door de bewoner wel gewenste kleinere geriefsverbeteringen waarbij overeenstemming is tussen huurder en verhuurder over de hoogte van de huurverhoging dientengevolge

En gaat over tot de orde van de dag.