21 september 2006

Schriftelijke vragen vakantiekampen

Onderwerp: Schriftelijke vragen van mevr. Karabulut inzake vakantiekampen voor kinderen uit minder draagkrachtige gezinnen.

Begin augustus 2006 stond er in de NRC een artikel over het geringe aanbod van betaalbare vakantiekampen voor kinderen uit minder draagkrachtige gezinnen. Vakantiekampen voor probleemkinderen en kinderen van gezinnen met een hoger inkomen bestaan wel, maar deze kampen bestaan niet voor kinderen met minder draagkrachtige ouders. Afgelopen week stond ook in de Trouw een uitgebreid artikel over dit probleem. Oorzaken die worden genoemd is de groeiende armoede en het wegvallen van gemeentelijke subsidie voor dergelijke kinderkampen.

Naar aanleiding van het vorenstaande stelt ondergetekende, op grond van artikel 42 van het Reglement van Orde voor de Gemeenteraad, namens de fractie van de SP, de volgende vragen aan het College van Burgemeester en Wethouders.

1. Kent u deze berichten?

2. Klopt het dat de gemeente vroeger wel laagdrempelige, betaalbare vakantiekampen voor kinderen met minder draagkrachtige ouders subsidieerde?

3. Zo ja, waarom is die subsidie stopgezet en is een en ander ooit gevalueerd?

4. Zo nee, uit de desbetreffende artikelen blijkt dat er veel behoefte is aan vakantiekampen voor kinderen uit minder draagkrachtige gezinnen. Bent u gezien de problematiek bereid om als gemeente uw steun te verlenen aan vakantiekampen voor kinderen uit minder draagkrachtige gezinnen?

5. Als het antwoord op vraag 4 nee is, waarom niet?

6. Als het antwoord op vraag 4 ja is, bent u bereid om hiertoe een voorstel te ontwikkelen en dit voor te leggen aan de Gemeenteraad?

S. Karabulut