Mondelinge vragen

20 september 2006

Mondelinge vragen

Mondelinge vragen commercile buurtmanager Vogelbuurt

Sinds afgelopen voorjaar is er een commercile beveiliger actief in de Vogelbuurt. Die beveiliger werkt voor het bedrijf Buurtmanagement Nederland (BMN) en is ingehuurd door een woningcorporatie. Uit artikelen in Het Parool en VNG-Magazine is op te maken dat de buurtmanager zich bezighoudt met zaken ?die anderen door capaciteitsgebrek niet kunnen oppakken, zoals het beslechten van burenruzies en de bestrijding van geluidsoverlast of zwerfvuil.? De buurtmanager treedt dus op waar overheidsinstanties falen. De SP vindt dit een zorgelijke ontwikkeling omdat dit een begin lijkt van een privatisering van de beveiliging van de openbare ruimte, een taak die ons inziens altijd bij de overheid dient te liggen. De SP-fractie heeft begrepen dat het DB met corporaties heeft gesproken over de buurtmanager. Naar aanleiding van deze besprekingen en de kwestie in het algemeen stellen wij de volgende vragen aan het Dagelijks Bestuur:

1. Met welke corporaties heeft het DB gesproken over de buurtmanager en wat was de inhoud van die besprekingen?

2. Hoe staat het DB tegenover de activiteiten van BMN, en van particuliere beveiligers in het algemeen, in de openbare ruimte in Noord?