Schriftelijke vragen

22 september 2006

Schriftelijke vragen

Schriftelijke vragen geluidshinder GVB

Schriftelijke vragen van de raadsleden Niessen en Duijndam (SP) van 22 september 2006 over het in een te laat stadium bekend maken van activiteiten, die geluidhinder veroorzaken, in het stadsdeel.

1. Is het dagelijks bestuur ervan overtuigd dat deze werkzaamheden alleen 's nachts kunnen worden uitgevoerd. Zo ja, wat zijn de argumenten?

antwoord 1. Ja, het dagelijks bestuur is door het GVB er van overtuigd dat de werkzaamheden alleen 's nachts konden worden uitgevoerd. Ter informatie, over dit traject lopen 6 tramlijnen. Om hinder voor de reizigers in het openbaar vervoer te voorkomen verricht het GVB ook 's nachts herstelwerkzaamheden.

2. Ziet het dagelijks bestuur met de SP er de logica van in, dat nu omwonenden tegen een ontheffing geluidhinder gedurende zes weken na verlening daartegen bezwaar kunnen maken op grond van de Algemene wet Bestuursrecht, dergelijke ontheffingen ook tenminste zes weken voor aanvang van de activiteit waarvoor ontheffing wordt verleend, bekend worden gemaakt?

antwoord 2. Het dagelijks bestuur streeft er naar om nachtontheffingen 6 weken voor de werkzaamheden te publiceren. Dit is om technische redenen niet altijd mogelijk. In dit geval omdat het GVB kort tevoren koos voor uitbreiding van de werkzaamheden. Het dagelijks bestuur is daarmee akkoord gegaan, omdat het werk daardoor voor het hele gebied in een relatief korte periode kon worden afgerond. Daarmee kon worden voorkomen dat de doorstroming op het Damrak en het Rokin meer dan noodzakelijk werd belemmerd en werd de overlast voor de omgeving zo kort mogelijk gehouden.

3. Is het dagelijks bestuur het met de SP eens dat een dergelijke aankondigingstermijn ook wenselijk is opdat omwonenden, die gevoelig zijn voor (nachtelijk) geluidsoverlast bijtijds alternatieven kunnen regelen?

antwoord 3. Zie antwoord op vraag 2.

4. Deelt het dagelijks bestuur de opvatting van de SP dat in hierboven bedoelde ontheffingen als voorwaarde dient te worden gesteld dat de houder van de ontheffing verplicht is vr aanvang van de activiteit te overleggen met omwonenden over maatregelen die de overlast beperken of compenseren?

antwoord 4. Het dagelijks bestuur deelt deze mening. Bij dergelijke werkzaamheden wordt altijd de verplichting gesteld om omwonenden en andere belanghebbenden tijdig voor aanvang te informeren. In dit geval is ervoor gekozen om niet een informatieavond te organiseren, maar omwonenden door een bewonersbrief van het GVB, een aankondiging in het Stadsdeelnieuws en op AT5 te informeren.

5. Deelt het dagelijks bestuur de opvatting van de SP dat het op zijn minst vreemd is dat een ontheffing geluidhinder, die ingaat op 17 augustus 2006 pas op 21 augustus gepubliceerd wordt in het Stadsdeelnieuws?

antwoord 5. Zoals in het antwoord op vraag 2 en 3 staat streeft het dagelijks bestuur ernaar om nachtontheffingen tijdig te publiceren. In dit geval is de op 6 juli 2006 verleende ontheffing op 10 juli 2006 tijdig gepubliceerd, want dit was een ontheffing voor werkzaamheden vanaf 27 augustus. Op 15 augustus 2006 is de ontheffing uitgebreid en hierdoor is de aanvangsdatum van de werkzaamheden gewijzigd in 17 augustus 2006. Het GVB heeft omwonenden hierover in een bewonersbrief genformeerd.