SP laat stadsdeel protesteren tegen opheffing intercity's

23 september 2006

SP laat stadsdeel protesteren tegen opheffing intercity's

SP-deelraadslid Marnix Bruggeman heeft schriftelijke vragen gesteld aan het dagelijks bestuur van stadsdeel Centrum over de opheffing van de intercity's vanaf Amsterdam CS. De NS willen in de nieuwe dienstregeling alle doorgaande intercity's van Amsterdam Centraal richting Zwolle, Leeuwarden, Groningen, Apeldoorn en Enschede schrappen. Vanaf 10 december moeten treinreizigers altijd overstappen in Amersfoort.
De SP-fractie vroeg het stadsdeelbestuur om een krachtig protest daartegen bij de NS.

Dagelijks bestuurder Anne Lize van der Stoel (VVD) heeft deze uitdaging van de SP opgepakt, en schreef vervolgens aan NS: "Vele mensen reizen dagelijks per trein van en naar de Amsterdamse binnenstad om te wonen, werken of recreren. Door het verdwijnen van de directe intercity's en de langere reisduur wordt de Amsterdamse binnenstad voor deze grote groep mensen minder bereikbaar". Stadsdeel Amsterdam-Centrum verklaart zich in de brief "uiterst ongelukkig" met het verdwijnen van de directe intercitytreinen

De SP-fractie is tevreden met deze protestbrief van het stadsdeel, waarvan een afschrift naar de Tweede Kamer ging.