Mondelinge vragen

18 oktober 2006

Mondelinge vragen

Mondelinge vragen vandalisme rond Poolsterschool

De Poolsterschool in Tuindorp Oostzaan heeft al enige tijd te lijden onder ernstige overlast van een groep jongeren. Een korte opsomming:

- Het gebouw zit van top tot teen onder met graffiti. Onlangs is de school zelfs beklad met een groot hakenkruis.
- Bijna iedere week worden er na schooltijd ruiten ingegooid, waardoor er 's morgens glas op het schoolplein ligt.
- Er wordt geregeld brand gesticht op het schoolplein, er worden pakken folders verbrand in de zandbak. Ook is een glijbaan, die door de kinderen middels een sponsorloop een paar jaar geleden is bekostigd, in vlammen opgegaan.
- Om te voorkomen dat er vandalen 's avonds in de school komen, zijn er vorig jaar rolluiken geplaatst. Onlangs is er dusdanig op een rolluik voor de ingang ingetrapt dat het 's morgens niet meer openging en de lessen niet konden beginnen.
- De vandalen zijn bekend in de buurt, maar niemand durft ze aan te geven uit angst voor represailles. Buurthuis De Evenaar staat naast de school, maar beschikt niet over een jongerenwerker die ingezet kan worden om de overlast terug te dringen.

De school heeft een budget van 600 euro per jaar voor het beheer van het schoolplein. Voor dat bedrag kan de schoolleiding niet eens alle bomen op het schoolplein laten snoeien, laat staan de graffiti verwijderen. In 2005 heeft een bedrijf een offerte opgesteld voor de verwijdering van alle graffiti, maar daarna is er niets gebeurd.
In de herfstvakantie laat de school een zogenaamd Zoneparc aanleggen op het schoolplein met verschillende zones voor de verschillende leeftijdsgroepen, deels bekostigd met geld van het stadsdeel. De vrees is echter groot dat dit Zoneparc ook snel ten prooi zal vallen aan de vandalen.
Dit soort terreur ten opzichte van een school is niet te tolereren in Noord. Hier moet iets gebeuren. Onze vragen aan het Dagelijks Bestuur over deze kwestie:

1. Is het DB op de hoogte van de problemen rond de Poolsterschool?
2. Zo ja, welke stappen zijn ondernomen om overlast en vandalisme rond de school tegen te gaan?
3. Kan het DB uitleggen waarom na het aanvragen van de offerte voor verwijdering van graffiti in 2005 niets is gebeurd aan de bekladdingen?
4. Kan het DB uitleggen waarom de leiding van een openbare school in problemen zo slecht wordt gehoord door het stadsdeel; de samenwerking met de instanties 'niet soepel' verloopt, zoals de school beschrijft in zijn nieuwsbrief (bijgevoegd)?
5. Waarom is er, ondanks de overduidelijke jongerenproblematiek, geen jongerenwerker in buurthuis De Evenaar aanwezig?
6. Welke mogelijkheden ziet het DB voor de oplossing van de problemen rond de school?
7. Is het DB bereid op korte termijn met de schoolleiding en andere relevante instanties in overleg te gaan over een integrale aanpak van de beschreven problemen?