Schriftelijke vragen

31 oktober 2006

Schriftelijke vragen

Schriftelijke vragen fietsenrekken

Schriftelijke vragen aan het dagelijks bestuur van stadsdeel Amsterdam-Centrum van de raadsleden Niessen en Lahaise (SP) over het onveilig parkeren van fietsen in de Jodenbreestraat

Tijdens de Dag van de Witte Stok op 15 oktober heeft de Federatie Slechtzienden- en Blindenbelang de aandacht gevestigd op gevaarlijke situaties voor visueel gehandicapten. Zo hebben blinden en slechtzienden samen met de Fietsersbond laten zien dat in de Jodenbreestraat ter hoogte van Albert Heijn sprake is van een voor visueel gehandicapten onveilige situatie, als gevolg van tientallen lukraak op het trottoir geparkeerde fietsen.

1. Is ook het dagelijks bestuur er van op de hoogte dat er dagelijks tientallen fietsen op het trottoir voor Albert Heijn in de Jodenbreestraat zodanig staan geparkeerd dat er voor ouderen, gehandicapten en ouders met kinderwagen vaak geen doorkomen aan is?

2. Erkent het dagelijks bestuur dat hierdoor een onveilige situatie is ontstaan, voor met name ouderen, gehandicapten en ouders met kinderwagen?

3. Onderschrijft het dagelijks bestuur de opvatting van de SP dat er bij de winkels in de Jodenbreestraat te weinig fietsenrekken staan?

4. Is het dagelijks bestuur in dat geval bereid meer fietsenrekken te plaatsen?

5. Ziet het dagelijks bestuur iets in aanvullende maatregelen, zoals het markeren van een deel van het brede trottoir met de aanduiding dat het plaatsen van rijwielen daar niet hinderlijk is?

6. Is het dagelijks bestuur bekend met de inhoud van artikel 10.6 van de Algemene Plaatselijke Verordening, dat als volgt luidt:
"Het is verboden, een fiets of bromfiets:
a. op zodanige wijze voor of tegen een gebouw te parkeren, dat daardoor voor een bewoner of gebruiker van dat gebouw de toegang of het uitzicht wordt belemmerd;
b. op zodanige wijze op een voetpad of trottoir te parkeren, dat daardoor de doorgang wordt gehinderd of belemmerd."

7. Is het dagelijks bestuur bereid - na plaatsing van voldoende fietsenrekken en het eventueel aanbrengen van markering - politie en stadswacht te verzoeken geregeld ter plaatse corrigerend en desnoods verbaliserend op te treden?

8. Is het dagelijks bestuur voorts bereid de in de Jodenbreestraat gevestigde winkelbedrijven - in het bijzonder Albert Heijn - te betrekken bij de aanpak van het onjuist parkeren van fietsen?

9. Zo ja, is het dagelijks bestuur bereid genoemde winkelbedrijven - in het bijzonder Albert Heijn - te verzoeken hun (bewakings-)personeel er op toe te laten zien dat fietsers hun rijwiel stallen in de rekken of op andere daarvoor bestemde plekken?