Amendement visie sociaal domein

25 januari 2007

Amendement visie sociaal domein

Amendement betreffende de geformuleerde visie op het sociaal domein.

De Raad van het stadsdeel Zeeburg in vergadering bijeen op 25 januari 2007,

Gehoord de discussie in de Commisie Publiek van 15 januari 2007,

Overwegende dat
- de visie leidend en inspirerend is voor inhoudelijke, praktische en organisatorische keuzen in beleid n uitvoering;
- in de visie accenten geplaatst worden, die als leiddraad dienen in het handelen;
- de uitgangspunten betrekking hebben op participatie, zelfredzaamheid en vrijheid om het leven in te richten zoals elk individu dat wil;
- de 'civil society' het leidende principe is, waarbij er veel waarde gehecht wordt aan burenhulp, vrijwilligerswerk en mantelzorg;
- het duidelijker benoemen van de groep bewoners die in staat zijn zelfstandig wat zij nodig hebben voor hun welzijn te organiseren recht doet aan de uitspraak dat er van bewoners ook verwacht wordt dat zij een bijdrage aan de samenleving leveren;

Besluit:
De algemeen geformuleerde visie op pag. 5 in het raadsvoorstel Visie Sociaal Domein te wijzigen in:

Wij streven naar een Zeeburg waarin iedereen zich thuis kan voelen en waar het prettig wonen en werken is. Het stadsdeel gaat uit van de mogelijkheden van ieder individu. Dat vraagt ruimte en respect voor elkaar en oog voor diegenen die de aansluiting dreigen te missen. Zij verdienen ondersteuning bij het zelf aanpakken van hun problemen en het beter benutten van hun capaciteiten.
Het vraagt om waardering, ondersteuning en stimulering van iedereen die op vrijwillige basis iets wil doen voor anderen. We willen bijdragen aan een Zeeburg waarin iedereen zich thuis kan voelen.

Tekst in het raadsvoorstel Visie Sociaal Domein te wijzigen in:

Op pag 6 onder het kopje Iedere Zeeburger telt, 'redden het op eigen kracht' te veranderen in:
'lukt het om aansluiting te vinden bij de maatschappij en zijn in staat om zelfstandig wat zij nodig hebben voor hun welzijn te organiseren'

Op pag 6 onder het kopje Leven, ', maar dat we van bewoners ook verwachten dat ze een bijdrage aan de samenleving leveren.' te veranderen in:
'. We verwachten van bewoners dat ze een bijdrage leveren aan de samenleving. Daarom dragen we uit dat ruimte en respect voor elkaar en oog voor diegenen die de aansluiting missen, van het grootste belang is.'

En gaat over tot de orde van de dag.

Fractie SP

Iedere Zeeburger telt.
De kern van het Zeeburgse programma is dat het om mensen draait: jong of oud, gehandicapt of anderszins hulpbehoevend en ongeacht godsdienst en etnische achtergrond: iedere Zeeburger telt. Verreweg de meeste mensen lukt het om aansluiting te vinden bij de maatschappij en zijn in staat om zelfstandig wat zij nodig hebben voor hun welzijn te organiseren, maar soms is ondersteuning of hulp nodig. Die ondersteuning moet er dan op gericht zijn weer zo snel als mogelijk op eigen benen verder te kunnen. Een sluitende (keten)aanpak is daarvoor nodig.

Leven
Iedere Zeeburger moet de mogelijkheden krijgen om deel te nemen aan het maatschappelijk verkeer. Wij hebben de ambitie dat elke bewoner die mee wil doen, mee mag doen en mee kan doen. Dat betekent dat we inzetten op goede voorzieningen in de buurt, voldoende werk en goed onderwijs. We verwachten van bewoners dat ze een bijdrage leveren aan de samenleving. Daarom dragen we uit dat ruimte en respect voor elkaar en oog voor diegenen die de aansluiting missen, van het grootste belang is.