Mondelinge vragen onderwijshuisvesting Zeeburg

15 januari 2007

Mondelinge vragen onderwijshuisvesting Zeeburg

Op 23 oktober 2006 heeft de SP schriftelijk een aantal vragen aan de wethouder gesteld. De SP is om verschillende redenen teleurgesteld in het antwoord.

De bedoeling van het stellen van deze schriftelijke vragen is nooit geweest om op welke manier dan ook het antwoord te gebruiken om bijvoorbeeld het beleid ten aanzien van het aannamebeleid op de basisscholen in Zeeburg aan de orde te stellen. Ook is het nooit onze bedoeling geweest ons hierin vast te bijten om doelbewust de wethouder en haar ambtenaren extra werk te bezorgen.

Het uitgangspunt van de vragen was en is, en de wethouder zegt dat ook in de laatste alinea van de brief, dat voor de visie op de planning en spreiding van onderwijshuisvesting het van belang is kennis te verwerven over het aantal leerlingen dat van buiten het stadsdeel afkomstig is.

In het rapport van E&S van november 2005 zijn er gegevens procentueel weergegeven. Dat zijn alleen de gegevens van het Oostelijk Havengebied, dit is dus maar een deel van Zeeburg. Daar was het onderzoek van E&S ook op gericht. Het voorstel zoals behandelt in oktober behelsde de visie op onderwijshuisvesting in heel Zeeburg en daarom zijn de vragen ook als zondanig opgesteld.

Medio 2007 mogen wij het Integraal Huisvestingsplan verwachten. Het vraagstuk van herkomst zal daarin meegenomen worden. Hier willen wij toch niet op wachten, omdat er in de raad voorstellen blijven passeren waarbij het thema meespeelt in de meningsvorming van de verschillende fracties.

In de commissievergadering van 11 december 2006 gaven de VVD en de PvdA al aan de zorg op dit punt met de SP te delen.

Wij willen nu als commissieleden van de SP, PvdA en VVD de wethouder vragen alsnog de schriftelijke vragen zoals gesteld door de SP op 23 oktober 2006 binnen een termijn van 4 weken met cijfers te beantwoorden.