SP Oost/Watergraafsmeer viert overwinning Statenverkiezingen

10 maart 2007

SP Oost/Watergraafsmeer viert overwinning Statenverkiezingen

Op 7 maart jl. hielden de leden van de SP Oost/Watergraafsmeer een bijeenkomst in het teken van de Statenverkiezingen. Bijna niemand had durven hopen dat de SP zou verdrievoudigen, van 4 naar 12 zetels, in de Eerste Kamer. De landelijke opkomst was helaas mager, maar ondanks dat zien we de SP toch steeds verder groeien.

De bijeenkomst begon om acht uur 's avonds in de 2e Oosterparkstraat. Achter de vergaderruimte bevindt zich een recreatiezaal van de Eritrese gemeenschap met een beamer waar we later de verkiezingsuitslagen zouden kunnen zien. Maar er moest eerst nog wat worden gedaanCirca 20 leden zaten om de tafel toen Karen Wegner, fractievoorzitter van de SP Oost/Watergraafsmeer, de vergadering opende. De stembureaus sloten immers pas om negen uur. Aangezien er de eerste drie kwartier toch nog bijna geen uitslagen doorkomen, werd er besloten de vergadering rond half tien te sluiten.

Er stonden een paar belangrijke punten op de agenda: Huisvesting in de Dapperbuurt, luchtkwaliteit, de problemen rond de verbreding van de A10 en een verslag van de spanningen die zijn ontstaan in de Koerdische gemeenschap nadat een van hun leiders in Turkije is vergiftigd. De tijd ging snel en met de klok op half tien werden er nog haastig agenda's getrokken en afspraken gemaakt, waarna iedereen naar achteren stommelde. We mengden ons onder onze Eritrese gastheren en daar kwam Maartje van Weegen al in beeld met de prognoses. Gejuich, maar de steden waren nog nauwelijks geteld, dus hoe zou het verder gaan..?

Stad na stad verscheen in beeld en de SP'ers werden steeds luidruchtiger, maar de uitslag in Heerlen, stad van Jan en Riet de Wit, sloeg alles. Onze (kaartende) gastheren moeten zich in de arena hebben gewaand en ook de bovenburen dreigden te gaan klagen. Een van onze raadsleden nam het voortouw en deed het voorstel om de zitting naar zijn huis te verplaatsenIedereen naar buiten, op naar de Swammerdamstraat, maar eerst nog even langs de snackbar blikkies kopen, want we hadden dorst gekregen.

Een half uurtje later zat de hele club bij Jeroen thuis. We hebben dit keer allemaal zachtjes gedaan, want vrouw en kind sliepen al. Het is nog lang gezellig gebleven en zo zie je maar weer dat de SP geen weglopen, maar thuiskomen betekent. Mensen uit Eritrea en Jeroen, geweldig bedankt voor de gastvrijheid. We zullen er de komende tijd weer hard tegenaan gaanen als je nog geen lid bent, dan kan je het zo worden