h

Notitie sluiting kleine ring (ringlijn 50)

17 april 2007

Notitie sluiting kleine ring (ringlijn 50)

Notitie sluiting kleine ring (ringlijn 50)

Een goed openbaar vervoer is in het belang van de stad: uiteraard voor de dagelijkse en incidentele OV-reiziger, maar ook voor het milieu en de bereikbaarheid in en van de stad. Naast een fijnmazig netwerk van bussen en trams, draagt ook het benutten van de mogelijkheden voor sneltrams en metro's bij aan het OV.

In januari 1992 heeft de gemeenteraad van Amsterdam - conform voorstel - het besluit genomen tot "aanleg van de ringsneltramlijn tussen Sloterdijk en Zuidoost". Deze sneltram is in 1997 onder de naam Ringlijn (lijn 50) gaan rijden tussen station Isolatorweg en station Gein. In tegenstelling tot wat de naam suggereert is de Ringlijn anno 2007 nog (steeds) geen ring: het trac tussen Isolatorweg en Centraal Station is veelbesproken, maar nog altijd niet aangelegd.

Aanleg van het ontbrekende gedeelte (sluiting van de kleine ring) is verschillende keren prominent ter sprake gebracht.
I. In de projectbeschrijving van het raadsvoorstel uit 1992 is het volgende vermeld.
a. Het spoortrac is zodanig ontworpen dat verlenging aan Sloterdijkzijde richting Centraal Station mogelijk is.
b. De halte Isolatorweg is aangeduid als tijdelijk eindpunt.
c. De analyse voor de hoofdlijnennota verkeers- en vervoerplan voor 2010 maakt duidelijk dat een verlening van de Ringlijn naar o.a. het Centraal Station zeer aantrekkelijk is qua vervoerswaarde.
d. Aan de (gesloten!) ringsneltramlijn wordt een belangrijke rol toegekend als schakel in het regionale openbaar vervoer (trein, metro, Amstelveenlijn, interlokale bussen).
e. De ringsneltram is planologisch ook nodig voor de toekomstige bereikbaarheid van de IJ-oevers en Nieuw-Oost (IJburg).
II. In 1998 heeft de gemeenteraad - eveneens conform voorstel - besloten tot de "actualisering infrastructuur aan het IJ".
a. Van het sluiten van de grote ring (aantakking van de IJ-rail-west op de OV-ontsluiting naar IJburg) wordt afgezien gezien de hoge kosten en relatief weinig extra vervoerswaarde.
b. Het sluiten van de kleine ring - die in deze raadsnotitie centraal staat - met een halte bij het Haarlemmerplein (Haarlemmerpleinvariant) wordt beoordeeld als een relatief korte (in afstand) en goedkope mogelijkheid.
c. De raad besluit ruimte te reserveren voor alle drie de varianten voor het sluiten van de kleine ring: de Haarlemmerpleinvariant, de NS-variant en de Westerdokvariant.
III. In 2006 noemt het huidige PvdA-GroenLinks-college het sluiten van de kleine ring expliciet in het programakkoord 2006-2010.

De vervoerwaarden van (met name) de twee Haarlemmerpleinvarianten (d.w.z. met n of twee stations op het nog ontbrekende trac) zijn goed, blijkt uit een onderzoek in 1997 van de gemeentelijke dienst IVV. Ringlijn 50 wordt anno 2007 goed gebruikt. De SP verwacht dat het sluiten van de kleine ring nu nog betere vervoerwaarden zal geven.

Nu, vijftien jaar na het besluit tot aanleg van de Ringlijn en tien jaar na de ingebruikname, is de automobiliteit in de Amsterdamse regio fors gegroeid. De bereikbaarheid van de stad staat onder druk en het milieu wordt aangetast. Het openbaar vervoer moet verbeteren. En van de urgente acties moet zijn het sluiten van de kleine ring. Niet over tien of vijftien jaar, maar eerder. De SP gaat er van uit dat het rood-groene college onze analyse en oplossingsrichting steunt en gaat uitvoeren wat in het programakkoord is beloofd.

De SP-fractie Amsterdam stelt daarom voor:
- het college de mogelijkheden van het sluiten van de kleine ring indien nodig te laten actualiseren;
- het college een nieuw onderzoek te laten doen naar de vervoerwaarden van de mogelijke varianten anno 2007;
- waarin per variant een globale raming van tijdpad (o.a. voorbereiding, uitvoering en oplevering) en kosten gegeven wordt;
- dit onderzoek uiterlijk in oktober 2007 af te ronden en voor bespreking aan de raad(scommissie) voor te leggen.

De leden van de Gemeenteraad,

L.G.F. Ivens
M. Meijer

U bent hier