Algemene Beschouwingen voorjaarsnotitie 2007
Algemene Beschouwingen voorjaarsnotitie 2007
De fractie van de SP heeft met genoegen kennis genomen van de Voorjaarsnota 2007. Wij loven de heldere presentatie en wij zijn van mening dat er een duidelijke verbeterslag is geleverd in vergelijking met het voorgaande. Inhoudelijk kan de SP fractie veel van de ambities van het DB onderschrijven. De Voorjaarsnota 2007 is een sociaal plan. Helaas is het slechts richtinggevend. Het DB geeft in de voorjaarsnota al aan dat het beschikbare budget tekort schiet om alle plannen uit te werken.
Tja, en dan zullen er politieke keuzes gemaakt moeten worden. Wij zullen onze uiterste best doen de collega's in de raad en het DB daarbij te overtuigen om te kiezen voor solidariteit, gelijkwaardigheid en menselijke waardigheid, de 3 peilers waar de SP haar beslissingen steeds weer aan toetst. Over het algemeen betekent dat meer uitvoering en minder plannenmakerij.
Voorzitter, in mijn algemene beschouwingen zal ik ingaan op de centrale thema's zoals voorgelegd, en op een aantal beleidsparagrafen. Laat ik beginnen bij de centrale thema's.
de centrale thema's - Armoedebeleid ontbreekt
Wij zijn het niet eens met de 3 centrale thema's. De SP fractie vindt dat Armoedebeleid hieraan ontbreekt. Ik zal het toelichten. Het is duidelijk dat het DB het armoedeprobleem wel in het vizier heeft. In de aanloop naar de toelichting op de drie centrale thema's lezen we o.a.
Die buurten waar bewoners de leefbaarheid een onvoldoende geven, zijn ook de buurten waar meer mensen maatschappelijk gezien 'aan de kant staan'. De oorzaak daarvan ligt in werkloosheid, taalproblemen, voortijdig afgebroken opleidingen of schuldproblemen.
Een groot deel van deze mensen heeft een armoede probleem. De SP vreest dat goedbedoelde maatregelen weliswaar aansluiten bij de grote middengroep, of bij de groep die in armoede dreigt te raken, maar niet bij de mensen die al langer onder de armoedegrens leven. De SP fractie vindt dat de problematiek vraagt om een actieve benadering van het stadsdeel.
Ik wil in dit verband graag de formulering aanhalen zoals die in de pas verschenen gespreksnotitie van mevr. Rombouts over de woonvisie is vermeld. Voor mensen met veel kansen en ruime financiëe mogelijkheden is een overheid die 'ruimte schept' en zich vooral faciliterend opstelt voldoende. Echter, mensen die minder mogelijkheden hebben, mogen de overheid op een andere rolinvulling aanspreken. Namelijk de behartiging en borging van hun belangen. En dat betekent vrijwel automatisch dat de overheid, het stadsdeel, zich actief en offensief opstelt en dat ruimte geven en faciliteren niet voldoende is als het gaat om deze mensen. Het is een uitspraak die ons uit het hart is gegrepen. Dit geldt wat ons betreft niet alleen voor het woonbeleid, maar voor alle beleidsterreinen. Denk aan de sportactiviteiten, jeugd en werk, maar ook aan de formulierenbrigade.
Armoedebeleid mag als speerpunt niet ontbreken. Zeker nu ook blijkt dat de regering er slechts 5 miljoen voor beschikbaar stelt, en het probleem naar de gemeenten toeschuift. Als stadsdeel moeten we hierover duidelijke doelstellingen formuleren. De eerste doelstelling zou zijn om acties te ondernemen waardoor de Voedselbank in ons stadsdeel niet langer noodzakelijk is.
Een tweede doelstelling zou kunnen zijn het voorkomen van de noodzaak om een zgn. Zorgbank op te richten. In de commissie heeft de SP gevraagd wat we gaan doen met het probleem van de onverzekerden dat we aan zien komen. Het formele antwoord van de portefeuillehouder was dat dit een zaak is van de Centrale Stad. Onze vraag blijft: wat gaan wij doen als dit probleem tot volle bloei komt, en er vanuit de Centrale Stad geen oplossing is? Komt er dan een Zorgbank? Naast de Voedselbank?
Dan de thema's die wel zijn opgevoerd, te beginnen met
Veiligheid
We zijn tevreden met de beheerste opstelling van het DB tijdens de beroering in de media over de Transvaalbuurt. Wij weten allemaal dat er een aantal zaken volledig ongewenst zijn in deze buurt en dat ervoor gewaakt moet worden dat de kwaadwillenden de dienst gaan uitmaken; het beeld dat echter in de media werd geschetst was buiten proporties en deed onrecht aan de vele bewoners die daar met goede bedoelingen en plezier wonen.
Het thema Veiligheid is helaas beperkt, hoe belangrijk ook, tot veiligheid in de openbare ruimte. Wat wil het DB doen aan onveiligheid die zich aan het oog van de openbaarheid onttrekt? Over huiselijk geweld wordt vermeldt dat we er als stadsdeel weinig aan kunnen doen. Daar neemt de SP fractie geen genoegen mee. Uit de cijfers zou blijken dat het huiselijk geweld afneemt. Andere bronnen geven een ander beeld.. En hoe zit het met discriminatie van homoseksuelen, burenruzies en bedreigingen jegens afvallige gelovigen? Discriminatie van homoseksuelen heeft de speciale aandacht van het DB. Is dat genoeg? De SP fractie vraagt het DB op de andere terreinen ook actie te ondernemen. We hebben het wel over veiligheid voor iedereen!
Maatschappelijke Ontwikkeling
De SP juicht veel van de plannen binnen het centrale thema maatschappelijke ontwikkeling toe. Met de eerder genoemde kanttekening. De grote middengroep kan haar weg wel vinden: Het stadsdeel dient voor deze groep vooral faciliterend te zijn. De groep die onder de armoedegrens leeft (in ons stadsdeel ruim 6500 huishoudens, waarvan velen al jarenlang en waaronder ook kinderen!!) zal veel actiever benaderd moeten worden. Is het niet zo dat juist de mensen die in armoede leven gesoleerd raken? Dat door de armoede, en ook door de daaruit voortvloeiende schaamte, kinderen uit deze gezinnen niet volwaardig deelnemen? Veel van de inspanningen die bv. onder Jeugd vermeld worden, zal aan deze groep voorbij gaan.
Het DB streeft naar gelijke kansen voor ieder kind in het basisonderwijs: Er wordt veel voor ingezet, maar er komen geen cijfers beschikbaar. ICT lijkt hier de boosdoener te zijn, Dat geldt voor meer projecten, RMC. LAS. ERISA. Ondertussen gaat het geld naar ontwikkelen van systemen, en verdwijnt in een bodemloze put. Geld dat maar een keer kan worden uitgeven en zodoende voorbij gaat aan de groep waar die gelijke kansen in het basisonderwijs hard voor nodig zijn. De SP is voor meer terughoudendheid bij ICT oplossingen voor het monitoren. Laten we maar eerst de gewone dingen doen.
Met betrekking tot maatschappelijke ontwikkelingen van migranten, wordt veel belang gehecht aan het bestuurlijk overleg migranten organisaties, BOMO. De SP fractie deelt niet de euforie over de 2 successen die steeds weer worden genoemd; de jeugd conferentie en de dag van de ontmoeting. We zien nog te weinig resultaat. Ja, emancipatie van de vertegenwoordigers van de verschillende organisaties. We zien de vertegenwoordigers overal verschijnen. En dat is goed. Maar daar mag het niet bij blijven! Wanneer zien we resultaten bij de grote groep, allochtone, bewoners? Een duidelijke toename van migranten bij bijvoorbeeld de opvoedingscursussen of bij de buurtbeheergroepen. Daar gaat het toch om? Daarom is de SP blij te lezen dat het DB afspraken wil maken met de instellingen die subsidie ontvangen om ontmoeting en participatie te organiseren en de werkwijze van deze instellingen te herijken. Het is eigenlijk te gek voor woorden dat dit nog niet gebeurde.
Duurzaamheid
Wat wil het DB doen als het om milieu gaat? Ook hier zien we veel mooie woorden, mooie plannen. Collega Tim Stok kan u hierover veel beter vertellen. Ik wil me nu beperken tot een onderwerp, namelijk luchtkwaliteit. Dit krijgt hoge prioriteit, zo staat genoteerd. Het stadsdeel doet onderzoek en beschrijft haar plannen. Maar welke maatregelen worden nou eigenlijk getroffen om het autoverkeer, de grootste vervuiler, tegen te gaan? Wij zien slechts de extra parkeervoorzieningen als paddestoelen uit de grond komen. Een kind kan bedenken dat daarmee uitsluitend extra autoverkeer aangetrokken wordt. De SP fractie daagt het DB uit om in de toekomst niet langer economische belangen, maar de belangen voor de leefbaarheid in de buurten op nummer 1 te zetten. Dat is kiezen voor duurzaamheid. Overigens wil ik in dit verband niet onvermeld laten dat de Centrale Stad de mogelijkheden voor twee transferia onderzoekt, iets wat de SP in ons stadsdeel ook heeft voorgesteld, maar wat het DB en de rest van de raad niet zag zitten.
'burgerparticipatie en inspraak'
Ik wil vooral ingaan op de plannen voor burgerparticipatie en inspraak, die volgens ons hand in hand gaan. Ook zal ik vanuit deze invalshoek een aantal van de andere beleidsparagrafen bespreken. We zien de inspanningen van het DB op dit gebied. Maar alle goede bedoelingen ten spijt, lijkt ons dit niet de goede weg. Ja, het DB trekt er geld voor uit, Hoeveel geld er naar toe gaat is overigens niet in een oogopslag te zien. Het gaat immers om meer dan alleen de posten die onder deze beleidsparagraaf zijn opgevoerd, en die vinden wij al tamelijk hoog. Ja, er worden beleidsdoelen geformuleerd, ja, er worden burgeravonden georganiseerd, maar nee, wij zien niet voldoende resultaat. Niet in verhouding tot de tijd en het geld die er in wordt gestoken.
Op een aantal terreinen lijken successen behaald te worden, maar er blijft wat ons betreft te veel liggen wat niet goed gaat. Een aantal voorbeelden:
Een hoorzitting over een belangrijk onderwerp, die slechts door een handjevol mensen wordt bezocht, dat is een tekortkoming, een fout van de kant van de organisatie, verkeerd besteed geld. Op de valreep een uitnodiging sturen, niet duidelijk aangeven waar het eigenlijk om gaat. Dat zijn fouten. En hoe zit het met openbare vergaderingen waar men alleen op uitnodiging kan komen? Of de ambtelijke taal in aankondigingen in de stadsdeelkrant? Voorbereiding en bekendmaking lijken te weinig aandacht te krijgen en de status van de inspraak is nogal eens onduidelijk.
In de huidige vorm zijn inspraakprocedures een wassen neus. Er wordt gesteld dat we naar de mensen (gaan) luisteren, maar realiseren slechts repressieve tolerantie. De SP vindt dat inspraak en burgerparticipatie meer inhoudt. Een cultuuromslag in de organisatie zal noodzakelijk zijn. Wij hopen dat de veranderende werkwijze van de raad, hieraan ook zal bijdragen.
Ook een burgeravond begroting die het karakter heeft van vrijblijvendheid, vooral bezocht door vertegenwoordigers van organisaties, of de buurtbeheergroepen waar de invloed van ambtenaren en woningcorporaties groter lijkt te zijn dan die van de burger zelf, leiden niet tot meer participatie van de bewoners, nog meer verkeerd besteed geld?
De SP dringt er op aan dat terugkoppeling plaatsvindt op alle subsidies die in het kader van de beleidsdoelstellingen worden verstrekt. Er moet controle zijn op subsidies. Komen ze daar terecht waarvoor ze bedoeld zijn. Dit geldt voor welzijns-, migranten- en zelforganisaties, maar ook voor de buurtbeheergroepen. Er gaat veel geld heen, en we denken er van alles mee te bewerkstellingen. Maar welke mensen bereiken we? Worden doelen bereikt?
Terwijl bij de bespreking van het Amstelstation vorige week eens te meer bleek dat bewoners erg goed in staat zijn plannen te maken en ze aan de raad te presenteren, lijkt het DB burgerparticipatie van bovenaf te willen organiseren. Wellicht met het idee dat het sneller tot resultaat leidt. De praktijk leert ons echter
het tegendeel.
Kiest ons stadsdeel werkelijk voor burgerparticipatie? Om "het gras van onderen te laten groeien". Dat betekent niet dat kritiek moet worden "georganiseerd", maar dat de juiste voorwaarden moeten worden geschapen. Het verheugt ons dat het DB in ieder geval n van de voorwaarden hiervoor, tijdige en volledige informatie beschikbaar stellen aan bewoners en ondernemers, onderkent, en in haar plannen heeft opgenomen. We vinden het echter ongelooflijk dat we, anno 2007, nog 3 jaar moeten wachten voordat het, middels het regelmatig verschijnen van de stadsdeelkrant, een vanzelfsprekendheid is.
De nieuwe website stemt ons hoopvol. Door de duidelijke opzet, kunnen bewoners actualiteiten direct opmerken. Laten we alleen niet vergeten dat slechts een zeer beperkte groep deze website raadpleegt!
De website biedt ook kansen om bij te dragen aan het voorkomen van fouten bij de verlening van (bouw)vergunningen. De afgelopen periode zijn we nogal eens geconfronteerd met ambtelijke missers. Om dit te verbeteren, wordt nu een volgsysteem gemplementeerd, waardoor missers voorkomen kunnen worden. Een hele verbetering, en tevens een uitgelezen kans om de openbaarheid van bestuur nog meer glans te geven door dit systeem tevens te gebruiken voor publieke inzage. Middels een pagina op de site kunnen vergunningaanvragen worden bekeken op inhoud en status. Men kan in bepaalde gevallen extra informatie inbrengen, denk hierbij aan huisjes melkers of criminelen. Dit zou bepaalde bezwaarprocedures achteraf onnodig maken. De bureaucratische besparing die het systeem met zich meebrengt zien wij graag omgezet in betere controle op rechtmatigheid en kwaliteit van bouwobjecten.
Wonen
We zijn blij met de gespreksnotitie van mevrouw Rombouts over de woonvisie. Behoud van voldoende grote en goedkope woningen staat bovenaan. En dat zien we terugkomen in de voorjaarsnota. Als woningcorporaties echter niet meewerken, is deze belofte een lege huls. Wij zijn van mening dat het bestuur de positie moet innemen dat het bepaalde zaken kan afdwingen. Daarvoor zijn fundamentele veranderingen nodig. En die zien we helaas nog niet uit de verf komen. Dus wat er in de praktijk overblijft van de mooie woonvisie, ligt in handen van de woningcorporaties en ontwikkelaars. Waar blijf je dan met je goedbedoelde inspraak en burgerparticipatie?
Reiniging en openbare ruimte
Hier is hoog ingezet op de participatie. Hoe het nieuwe buurtgerichte systeem in de praktijk zal uitwerken, moet nog blijken. Wij zijn nieuwsgierig naar de kosten van gebruik van het HBOR meetsysteem. De SP betreurt het dat bij de invoering van het systeem wel bureau personeel wordt ingezet om het naar behoren te kunnen bedienen, terwijl er een straatveger minder is om het echte reinigingswerk te doen.
De SP fractie is van mening dat bewonersparticipatie bij de reiniging begint bij kleinschaligheid. Daarom zijn we voor het instellen van buurt onderhouds- en reinigingteams, die in nauwe samenwerking met de ophaal en andere diensten werken. Dit soort teams zijn zichtbaar en aanspreekbaar voor de buurtbewoners. De werknemers van het stadsdeel krijgen verantwoording over een buurt en zijn daardoor ook meer gemotiveerd om mee te werken in handhaving.
Financiën
Mijn laatste opmerking betreft kritiek op het gemak waarmee financiëe problemen van nu naar de toekomst worden geschoven. (verkeersontsluiting Polderweg, financiering HOED).
Voorzitter, beste aanwezigen
Ik ben aan het slot toegekomen van onze Algemene Beschouwingen. Wij hebben vraagtekens gezet en kritiek geleverd op de plaatsen waar wij dat nodig achtten. Wij hopen dat het DB hiervoor open zal staan en er aandacht aan zal besteden. De vragen of kritiek doen ons inziens echter geen afbreuk aan de algemene positieve teneur van deze Voorjaarsnota. De fractie van de SP wil graag meewerken om de solidariteit in ons stadsdeel te versterken, de menselijke waardigheid voor alle bewoners te waarborgen, en gelijkwaardigheid in praktijk te brengen.
Rest ons het DB veel wijsheid toe te wensen bij de bestiering van ons stadsdeel.