h

Interpellatie aanbesteding openbaar vervoer

26 juni 2007

Interpellatie aanbesteding openbaar vervoer

SP en GroenLinks: stoppen met verplichte openbare aanbesteding OV

Dinsdag 26 juni houdt SP-regioraadslid Laurens Ivens samen met Barn Geurts (GroenLinks) een interpellatie over het afzien van de verplichte openbare aanbesteding van het openbaar vervoer in de stadsregio Amsterdam (ROA).

Op 10 mei 2007 heeft het Europees Parlement besloten dat aanbesteding - onder voorwaarden - niet verplicht is. De staatssecretaris voor Verkeer en Waterstaat heeft gezegd dat het kabinet de wens van de meerderheid van de Tweede Kamer zal volgen. Zij heeft echter een voorkeur voor doorgaan met aanbesteden. In een brief d.d. 1 juni 2007 aan de Tweede Kamer zet zij de voor- en nadelen uiteen van het uit de WP2000 schrappen van de aanbestedingsverplichting.

Het is niet ondenkbeeldig dat bij de stemming in juli 2007 een meerderheid van de Tweede Kamer zich uit zal spreken voor het schrappen van de verplichte aanbesteding in de WP2000. De gemeenten Amsterdam, Rotterdam en Den Haag hebben inmiddels de Tweede Kamer en de regering opgeroepen de aanbesteding voor de grote steden niet langer verplicht te stellen. In plaats van een verplichting, kunnen de steden dan zelf bekijken of openbare aanbesteding of onderhandse aanbesteding de beste maartegel is.

De gemeenteraad van Amsterdam heeft op 13 mei vergaderd over dit onderwerp. De Amsterdamse PvdA-wethouders Gehrels en Herrema verwoordden het standpunt van de gemeente Amsterdam als volgt: "Ons pleidooi is voor keuzevrijheid voor de regio. Daarna moeten we gaan bekijken hoe we gaan aanbesteden, wel of niet verplicht, wel of niet onderhands, en dat is weer afhankelijk van de prestaties van ons eigen Gemeentevervoerbedrijf. Die moeten marktconform zijn en daar zijn we in het College ook zeer alert op. Er is al gezegd dat marktconforme prestaties een criterium bij de keuze vormt. Het gaat er niet alleen om hoeveel geld het Gemeentevervoerbedrijf binnenhaalt, maar ook hoeveel meer openbaar vervoer het in staat is te leveren voor de stad. Dat is uiteindelijk het doel: kun je beter en meer openbaar vervoer creren? Het Gemeentevervoerbedrijf zal aan duidelijke criteria moeten voldoen om die keuze te maken. Dit standpunt wijkt in ieder geval af van het standpunt dat de portefeuillehouder in de stadsregio op dit moment inneemt. We zullen deze week nog kenbaar maken dat een duidelijke koerswijziging nodig is naar de Tweede Kamer toe. Het moet duidelijk zijn wat het standpunt van Amsterdam hierover is. We zullen dat ook inbrengen in het dagelijks bestuur van de stadsregio."

Op grond van het bovenstaande kan het volgende geconcludeerd worden:

1. Een oproep van de Stadsregio aan de Tweede Kamer en de regering om af te zien van de verplichting tot aanbesteding is niet alleen in overeenstemming met de mogelijkheid die Europese regelgeving nu blijkt te bieden.
2. Eveneens doet de Stadsregio met zo'n oproep recht aan de grote meerderheid (2/3) van de stemmers bij het Amsterdamse referendum in 2002. Zij gaven toen immers aan dat het OV in handen van de overheid moet blijven.
3. Het toch aanbesteden van het Amsterdamse stadsvervoer, terwijl dat niet verplicht is, is ook volgens ons niet een wenselijke strategie.

Wij roepen de Stadsregio dan ook op zich met een duidelijke uitspraak te richten tot de Tweede Kamer en de regering en stelt het DB van de Stadsregio de volgende vragen:

1. Wat is uw mening over het standpunt van de gemeente Amsterdam?
2. Vindt u het verstandig nu al een besluit nemen als pas in 2012 daadwerkelijk de concessie Amsterdam aanbesteed zou hoeven te worden?
3. Erkent u dat zonder aanbestedingsverplichting het nog steeds mogelijk is om in (de aanloop naar) 2012 te besluiten tot openbare aanbesteding van het OV?
4. Erkent u dat zonder aanbestedingsverplichting er nog steeds een prikkel voor het GVB bestaat om efficint te presteren en goed OV te verzorgen?
5. Bent u bereid zich naar het Kabinet en de Tweede Kamer uit te spreken dat de Stadsregio Amsterdam een verplichte openbare aanbesteding van het openbaar vervoer ongewenst vindt?

Laurens Ivens (SP-Amsterdam) en Barn Geurts (GroenLinks-Amsterdam).

U bent hier