Notitie: snellere beantwoording schriftelijke vragen
Notitie: snellere beantwoording schriftelijke vragen
Notitie: snellere beantwoording schriftelijke vragen
Het stellen van schriftelijke vragen is n van de belangrijke middelen van een raadslid om het College te controleren of aan te sporen om maatregelen te nemen. Vaak worden schriftelijke vragen gesteld naar aanleiding van actuele gebeurtenissen die een raadslid bereikt hebben. De volksvertegenwoordiger heeft een positie in het oppakken van geluiden uit de samenleving en hier politiek actie op te ondernemen. Indien echter de beantwoording van schriftelijke vragen lang op zich laat wachten, wordt de afstand tussen de bevolking en "de politiek" vergroot. Daarom hecht de SP belang aan een spoedige beantwoording van de schriftelijke vragen.
Het beantwoorden van schriftelijke vragen loopt nu niet vlot. In het zomerreces heeft de beantwoording min of meer stil gelegen. Beantwoording duurt gewoonweg vaak te lang. Vaak zo lang dat niet uit te leggen is waarom het college hier zoveel tijd voor nodig heeft. Het is ook niet uit te leggen dat tijdens het zomerreces geen vragen kunnen worden beantwoord. Een gemeente als Amsterdam moet de capaciteit hebben om vervangers aan te wijzen van ambtenaren en bestuurders. Het overschrijden van termijnen kan altijd vrkomen, maar nog te vaak gebeurt dit zonder dat het raadslid hierover verwittigd wordt.
De SP vindt dat dit verbeteren moet en stelt voor het reglement van orde op dit punt aan te scherpen.
Procedure nu
Het reglement van orde bepaalt dat schriftelijke vragen zo spoedig mogelijk en in ieder geval binnen een maand na de datum van ontvangst schriftelijk moeten worden beantwoord. Zijn de vragen na twee maanden nog niet beantwoord dan kan de desbetreffende partij een interpellatie houden.
Voorstel SP
Het interpellatiemiddel is vaak niet het beste middel om schriftelijke vragen mee af te doen. Bovendien is een interpellatie altijd aan te vragen. Het veelvuldige gebruik van de interpellatiemogelijkheid zal dit raadsinstrument bot maken, en vindt de SP daarom ongewenst.
Wij stellen de volgende procedure voor:
1. Vragen worden binnen een maand beantwoord (vanaf moment van indienen)
2. Indien hier niet aan voldaan kan worden stuurt het college een gemotiveerd verzoek tot uitstel, de vragen worden bovendien in dat geval automatisch geagendeerd in de eerstvolgende desbetreffende commissievergadering. Of agendering tot bespreking leidt in de commissie hangt ervan af of het raadslid in kwestie de door het college genoemde reden van uitstel accepteert.
3. Indien het raadslid het uitstel accepteert en na wederom een maand de vragen nog steeds niet zijn beantwoord, worden de vragen nog eens automatisch geagendeerd in de eerstvolgende commissievergadering op het desbetreffende terrein.
4. Bij onbevredigende antwoorden is een verzoek tot interpellatie altijd mogelijk.
Besluit
De raad geeft het college de opdracht het reglement van orde te wijzigen volgens het voorstel van de SP.
Laurens Ivens,
SP fractie