h

Capaciteit metro 54

4 september 2007

Capaciteit metro 54

Capaciteit metro 54

Schriftelijke vragen van Lauren Ivens inzake capaciteit metro 54.

Amsterdam, 18 juli 2007.

Aan het college van burgemeester en wethouders.

Van 8 juli t/m 25 augustus rijdt het GVB een hoogzomerdienstregeling, wat betekent dat er minder metros, trams en bussen rijden. Dat geldt ook voor metro 54 tussen Gein en CS v.v. Overdag en s avonds is de frequentie slechts vier keer per uur, in de spits zes keer per uur.

Precies in dezelfde periode heeft het GVB grootschalige werkzaamheden gepland aan de Noord-Zuidlijn op het traject tussen station Zuid en station RAI. Het GVB voert deze werkzaamheden nu uit en als gevolg hiervan zijn ringlijn 50 en sneltram 51 ingekort tot station Zuid.

En van de door het GVB aan de reizigers aanbevolen alternatieve reisroutes van en naar Amstelveen is met metro 54 van/naar station Bijlmer en bus 300 naar van/naar Amstelveen. Door het opvangen van een deel van het reizigersaanbod van sneltram 51 krijgt metro 54 dus te maken met extra drukte.

In verband met werkzaamheden aan het metroperron op station Bijlmer kan (in beide richtingen) slechts de halve perronlengte gebruikt worden. Dit betekent dat een metrotrein uit slechte twee treinstellen kan bestaan, in plaats van uit drie of vier. Als gevolg hiervan is het k extra druk in de metro 54.

In combinatie met de extra reizigers uit sneltram 51 n de lagere frequentie door de hoogzomerdienstregeling leidt dit sinds 8 juli tot omstandigheden van overvolle metrorijtuigen op lijn 54 en soms onvoldoende capaciteit zodat reizigers noodgedwongen op de volgende metro moeten wachten. Van comfortabel vervoer is geen sprake. Het Parool heeft op 13 juli 2007 aandacht aan dit probleem besteed. Het ziet er echter niet naar uit dat het GVB snel afdoende maatregelen neemt om de situatie te verbeteren.

Hierover heeft de SP de volgende vragen:

1. Wat is uw mening over de situatie dat reizigers aan de zuidkant en zuidoostkant van Amsterdam grote problemen ondervinden om goed met het openbaar vervoer te reizen?

2. Kunt u aangeven wanneer het GVB u genformeerd heeft over de drie hierboven omschreven aanpassingen in de dienstregeling? Wat is uw mening hierover?

3. Wat is uw mening over de maatregelen die het GVB genomen heeft om zoveel mogelijk overlast te voorkomen? Acht u deze maatregelen voldoende? Kunt u uw antwoord toelichten?

4. Deelt u de mening dat er momenteel gn sprake is van goed en comfortabel vervoer voor reizigers? Vindt u dit acceptabel in dit geval van geplande werkzaamheden? Zo ja, waarom? Zo nee, wat voor maatregelen gaat u nemen?

5. Bent u bereid contact op te nemen met het GVB om het vervoer voor reizigers tijdens deze zomerperiode te verbeteren? Zo nee, waarom niet? Zo ja, op welke termijn zijn aanvullende maatregelen te verwachten?

6. Kunt u deze vragen zo spoedig mogelijk beantwoorden in verband met de vele overlast die de reizigers nu ondervinden?

Laurens Ivens.

U bent hier