Ondernemershuizen
Ondernemershuizen
Ondernemershuizen
Schriftelijke vragen van Laurens Ivens over ondernemershuizen.
Inleiding.
Amsterdam kent een aantal ondernemershuizen waar veel ondernemers geholpen worden bij het starten van een onderneming. Op initiatief van enkele stadsdelen en de gemeente en met Europese financiëe steun heeft het ondernemershuis tot doel om de buurt- en wijkeconomie te versterken en tevens de werkgelegenheid te bevorderen. Het ondernemershuis is er voor (startende) ondernemers die woonachtig of gevestigd zijn in de aangesloten stadsdelen. Het richt zich met name op ondernemers binnen het midden- en kleinbedrijf: mensen die van plan zijn een kleinschalige onderneming op te zetten, mensen die net een onderneming begonnen zijn en reeds gevestigde ondernemers, waaronder ook ondernemers die hun bedrijf willen gaan overdragen of beindigen. Klanten kunnen lid worden van het ondernemershuis en daar met vragen terecht en hulp krijgen voor het opstarten van een onderneming.
De ondernemershuizen in Amsterdam hebben de afgelopen jaren 5000 bezoekers gehad. Zon 20 tot 30 procent is begeleid tot een duurzame start. Daarmee leveren de ondernemershuizen een belangrijke bijdrage aan het ondernemersschap in de stad. Toch is er mogelijk nog veel te verbeteren aan de ondernemershuizen. Zo zijn er vaak nieuwe aanbestedingen en is het moeilijk/bureaucratisch om mensen vanuit een uitkeringssituatie naar het ondernemerschap te begeleiden.
Vragen.
1. Wat is uw mening over het functioneren van de ondernemershuizen in Amsterdam?
2. Waarom zitten er nog niet in alle stadsdelen ondernemershuizen? Bent u van plan maatregelen te nemen om overal goede dienstverlening voor ondernemers te verschaffen? Zo nee, waarom niet? Zo ja, wat voor maatregelen gaat u nemen?
3. Kunt u aangeven waarom er voor gekozen is om alle ondernemershuizen per drie jaar aan te besteden? Wat zijn de kosten van deze aanbesteding?
4. Bent u bereid mogelijk te maken ondernemershuizen die goed presteren langer te laten zitten? Zo ja, wat voor maatregelen gaat u nemen? Zo nee, waarom niet?
5. Kunt u aangeven waarom mensen die vanuit een uitkering van DWI of UWV komen, niet rechtstreeks geholpen kunnen worden door een ondernemershuis maar eerst moeten wachten op een doorverwijzing? Wat is uw mening hierover?
6. Bent u bereid maatregelen te nemen die het makkelijker maken om mensen vanuit een uitkering die een onderneming willen beginnen hier ook toe te begeleiden? Zo ja, wat voor maatregelen gaat u nemen? Zo nee, waarom niet?
Laurens Ivens.
Beantwoording van het college.
Antwoord vraag 1:
Ons college is tevreden over het functioneren van de ondernemershuizen. De resultaten zijn naar verwachting. Vooral de bezoekersaantallen zijn hoger dan voorzien. De output van een ondernemershuis moet niet alleen gemeten worden in het aantal (duurzaam) gestarte bedrijfjes. De ondernemershuizen houden potentile starters ook een spiegel voor waardoor regelmatig alsnog wordt afgezien van het starten van een eigen bedrijf door de klant. Veel potentile starters zien het ondernemerschap door een roze bril. Door een adviesgesprek met een adviseur van het ondernemershuis te voeren wordt een realistischer en minder rooskleuriger beeld duidelijk. Dit is ook een belangrijk neveneffect van de dienstverlening van het ondernemershuis. De informatie- en orintatiefunctie blijkt duidelijk te voorzien in een grote behoefte. Het laagdrempelige karakter van de ondernemershuizen, hun vestiging diep in de wijk en de netwerkcontacten met allerlei maatschappelijke organisaties en de stadsdelen zorgt daarvoor. n van de resultaten is het aantal gestarte bedrijven. Dit aantal ligt op circa 10 % van de klantcontacten. Binnenkort is de tussenrapportage RUIMBaan voor Werk gereed, waarin ook uitgebreid aandacht wordt besteed aan de resultaten van alle ondernemershuizen.
Antwoord vraag 2:
In de Startersnota, welke in 2005 is vastgesteld, is afgesproken dat Ondernemershuizen samen met de stadsdelen ontwikkeld dienen te worden. Stadsdelen en centrale stad zijn samen verantwoordelijk voor de aansturing. Het financiëe en inhoudelijke commitment van de stadsdelen is van essentieel belang voor het welslagen van deze projecten. Alleen dan kan een ondernemershuis, vanuit haar netwerkfunctie optimaal functioneren en als een spin in het web haar taak naar behoren uitvoeren. Dit commitment van de stadsdelen komt tot uiting in de vorm van co-financiering voor circa 50%. Vanuit een doelmatigheidsprincipe is niet in ieder stadsdeel een ondernemershuis noodzakelijk. De spreiding van ondernemershuizen over de stad is nu zodanig dat ondernemers altijd een ondernemershuis in hun omgeving hebben; er is sprake van een logisch schaalniveau. Daar waar de grootste behoefte is aan informatie en begeleiding door ondernemershuizen is ook de grootste concentratie. Ondernemershuizen richten zich op het onderste segment van de startersdoelgroep. Hun advies en trajectbegeleiding is afgestemd op een groep potentile starters die vanuit een achterstandssituatie en met een relatief grote afstand ondernemerschap zien als n van de weinige mogelijkheden tot participatie in de samenleving. In een aantal stadsdelen is deze doelgroep minder voorhanden. Dat heeft ertoe geleid dat een aantal stadsdelen (Zuid, Overamstel) hun prioriteiten elders hebben gelegd. Stadsdeel Noord heeft ook geen echt ondernemershuis, zoals in Groot Oost, Zuid, West en Nieuw West. Stadsdeel Noord heeft gekozen voor een andere vorm van ondernemersondersteuning ondernemersloket Noord - welke in eerste instantie vanuit het eigen stadsdeelkantoor wordt georganiseerd, waarna doorverwijzing plaatsvindt naar een gecontracteerde begeleidingsorganisatie. Deze begeleidingsvorm voldoet aan de verwachtingen van het stadsdeel.
Antwoord vragen 3 en 4:
Bij de aanbesteding van Ondernemershuis Groot-Oost is bureau Berenschot betrokken die het proces in juridisch en procedurele zin begeleidt. Tevens fungeert Berenschot als contactpersoon voor de inschrijvende partijen. Berenschot is in dit geval vanaf maart 2007 t/m december 2007 aangetrokken en totale kosten zullen maximaal 16.500 bedragen.
Zoals reeds gemeld, vindt de projectontwikkeling van ondernemershuizen plaats in nauw overleg met de stadsdelen. De kosten van n Ondernemershuis bedraagt per driejarige periode in totaal ca. 1,3 miljoen. De financiering ervan vergt voor zowel stadsdelen als EZ Amsterdam een meerjarige reservering van middelen. Tot 2010 wordt de EZ financiering gedekt via de BDU/GSB-middelen en door Europese financiering. De aanbesteding is een verplichting vanuit de Europese dienstenrichtlijn en daarmee onontkoombaar. Los daarvan is het voor zowel de stadsdelen als EZ niet gewenst om voor nog langere tijd meerjarige reserveringen in begrotingen vast te leggen. De contractduur van drie jaar kent een verlengingsoptie van maximaal twee maal n jaar. Het biedt de mogelijkheid van flexibiliteit in ons beleid. Verandering van omstandigheden, verandering van de markt, verandering van inzichten, nieuwe experimenten, beleidswijzigingen; op al deze zaken kan flexibel worden gereageerd. Bijkomend voordeel is ook dat met een periodiek terugkerende aanbestedingsproces ook nieuwkomers op de markt van ondernemersondersteuning een kans krijgen. Het houdt de prijs marktconform, want de beste uitvoeringskandidaat qua prijs/kwaliteit wordt geselecteerd.
Antwoord vragen 5 en 6:
Vooralsnog zijn de paden tussen mensen met een uitkering en overige genteresseerden gescheiden. Belangrijkste reden is dat DWI een wettelijk traject kent voor begeleiding van uitkeringsgerechtigde klanten die zich voorbereiden op het ondernemerschap. Dit traject is bij openbare aanbesteding gegund aan twee contractpartners. De klantmanager van DWI moet toestemming geven aan een uitkeringsgerechtigde klant om te bezien of een eigen onderneming starten de beste mogelijkheden biedt om uitkeringsgerechtigden naar werk te begeleiden of dat andere mogelijkheden betere kansen bieden. Daarnaast bepaalt de klantmanager in overleg met de klant welke contractpartner voor begeleiding wordt ingeschakeld. Vandaar dat ondernemershuizen uitkeringsgerechtigden niet rechtstreeks kunnen helpen. Wel wordt bezien of er meer samenwerking tussen DWI en ondernemershuizen mogelijk is. Op het moment van schrijven wordt onderzocht welke mogelijkheden er zijn om die samenwerking binnen de kaders van de wettelijke regelingen en taken vorm te geven. U wordt daarover natuurlijk te zijner tijd genformeerd. Bovendien doet de DWI met de aanbesteding van het ondernemershuis Groot Oost voor het eerst mee.