Wat doet de gemeente om de veiligheid te vergroten?
Wat doet de gemeente om de veiligheid te vergroten?
Ongelukken met rechtsafslaand vrachtverkeer
Schriftelijke vragen van Meta Meijer over de verplichting van dodehoekspiegels bij vrachtwagens in relatie tot de verkeersveiligheid.
Inleiding.
Op 17 september 2007 vond een aanrijding plaats tussen een vrachtwagen en een fiets, met dodelijke afloop. Naar aanleiding hiervan beveelt Veilig Verkeer Nederland een aantal maatregelen aan, waaronder het meer aanleggen van vrijliggende fietspaden.
1. Een aantal jaar geleden is de regel gesteld dat de dodehoekspiegel op alle vrachtwagens verplicht is. Kunt u aangeven hoe dit in Amsterdam ook gehandhaafd wordt en of hierbij ook aandacht gegeven wordt aan de afstelling van de spiegels?
2. Kunt u aangeven hoe het aantal slachtoffers van ongelukken waarbij de dode hoek mogelijk een rol speelt zich de afgelopen jaren ontwikkeld heeft? Wat is uw mening hierover?
3. Veilig Verkeer Nederland dringt aan op een drastische uitbreiding van het aantal vrijliggende fietspaden. Inderdaad is nog een groot aantal fietsroutes aan te wijzen die niet veilig (genoeg) zijn. Bent u van plan om op korte termijn te kijken hoe u fietsroutes veiliger kunt maken en deze plannen vervolgens snel uit te voeren?
4. Een gemeentelijke woordvoerder heeft laten weten dat er al hard wordt gewerkt aan het verbeteren van de verkeersveiligheid. Op welke maatregelen doelt de woordvoerder? Hoe ver bent u met de uitvoering ervan?
5. Van het aantal verkeersslachtoffers waarbij de dode hoek een rol speelt, doet zich een onevenredig groot aantal in Amsterdam voor. Welke verklaring heeft u hiervoor?
6. Verwacht u nog nadere regelgeving vanuit het Rijk om de dode hoek aan te pakken? Zo ja, wat voor maatregelen verwacht u nog? Zo nee, vindt u nadere regelgeving wel nodig?
7. Wat is uw ambitie voor het aantal verkeersslachtoffers met een dode hoek? Wat voor maatregelen gaat u nemen om deze ambitie te halen?
Meta Meijer.