Bouwvergunning Damrak voor Noord-Zuidlijn
Bouwvergunning Damrak voor Noord-Zuidlijn
Bouwvergunning Damrak voor Noord-Zuidlijn
Schriftelijke vragen van Meta Meijer inzake uitbreiding van het platform voor de Noord-Zuidlijn in het Damrak.
Inleiding.
Bewoners rond het Damrak hebben vorige week een e-mail ontvangen van de dienst IVV. In deze e-mail wordt medegedeeld dat "begin februari 2008" (naar alle waarschijnlijkheid) de bouwvergunning verleend zal worden voor de uitbreiding van het platform voor de Noord-Zuidlijn in het Damrak.
Vragen.
1. Is het juist dat begin februari a.s. de bedoelde bouwvergunning verleend zal worden?
2. Wat heeft u met de door de omwonenden ingediende zienswijzen gedaan?
3. Indieners melden ons van de gemeente (nog) geen enkele reactie te hebben ontvangen op de door hen ingediende zienswijzen. Is dit juist? Zo ja, welke verklaring heeft u hiervoor?
4. Is de bouwvergunning, die u wilt gaan verlenen, gewijzigd ten opzichte van de versie op grond waarvan betrokkenen een zienswijze hebben ingediend?
5. Bent u van mening dat als indien de indieners nog geen inhoudelijke reactie hebben gehad op hun zienswijze het merkwaardig overkomt als de gemeente nu al wel aankondigt begin februari 2008 een bouwvergunning te gaan verlenen?
6. Kunt u aangeven hoe dit volgens het college bestuursrechtelijk geregeld is? Is het toegestaan te beginnen voordat de beroepstermijn verstreken is?
7. Is het juist dat u de palen voor de uitbreiding van het platform gaat trillen en slaan, in plaats van schroeven? Voor het platform dat er nu ligt, is geschroefd. Bovendien is aan de bewoners beloofd dat er meer rekening met hen zou worden gehouden wanneer het gaat om overlast. Wanneer er toch gekozen wordt voor trillen en slaan, kunt u dit dan uitleggen?
8. Aan de bewoners is beloofd de communicatie van de gemeente met de bewoners te verbeteren. Kunt u uitleggen hoe op grond van de vragen 1 t/m 7 en uw antwoorden hierop gesproken kan worden van een verbeterde communicatie van de gemeente met de bewoners?
9. Wordt er vergunning verleend voor de hele aanvraag (inclusief de hal) of voor een gedeelte? Kunnen de bewoners/ondernemers de aanvraag waarvoor de vergunning verleend gaat worden nog inzien?
Meta Meijer.
De antwoorden van burgemeester en wethouders staan hieronder.
Antwoord vraag 1: Dienst Milieu en Bouwtoezicht verwacht dat er, na de interne behandeling van de aanvraag en de behandeling van de ingediende zienswijzen op de concept-bouwvergunning, in februari 2008 een besluit op de aanvraag komt.
Antwoord vraag 2: De Dienst Milieu en Bouwtoezicht behandelt namens het College de zienswijzen van de omwonenden en neemt die mee in de beoordeling van de bouwaanvraag. De Dienst Milieu en Bouwtoezicht heeft besloten geen hoorzitting te houden. De zienswijzen zoals deze zijn ingediend waren duidelijk en nadere toelichting was niet nodig. In het besluit op de aanvraag zal schriftelijk op alle ingediende zienswijzen worden ingegaan. Het Projectbureau Noord/Zuidlijn heeft daarvoor informatie geleverd aan de Dienst Milieu en Bouwtoezicht.
Antwoord vraag 3: De Dienst Milieu en Bouwtoezicht heeft besloten geen hoorzitting te houden. De zienswijzen zoals deze zijn ingediend waren duidelijk en nadere toelichting was niet nodig. In het besluit op de aanvraag zal op alle ingediende zienswijzen schriftelijk worden gereageerd.
Antwoord vraag 4: Het bouwplan waarvoor de aanvraag is ingediend is niet gewijzigd ten opzichte van het bouwplan waarop de concept-bouwvergunning is gebaseerd. Wel is met de omwonenden gesproken over wijzigingen in het gebruik van het platform.
Antwoord vraag 5: De Dienst Milieu en Bouwtoezicht verwacht in februari 2008 een besluit op de aanvraag om bouwvergunning te nemen. Tegelijk met het besluit wordt bekendgemaakt op welke wijze er op de zienswijzen wordt gereageerd. Op basis van deze verwachting worden door het Projectbureau Noord/Zuidlijn de plannen nader uitgewerkt en gecommuniceerd naar de omgeving.
Antwoord vraag 6: Het is bestuursrechtelijk toegestaan met de werkzaamheden te beginnen op het moment dat de Dienst Milieu en Bouwtoezicht op de aanvraag van de bouwvergunning besluit de bouwvergunning te verlenen. Belanghebbenden, die zienswijzen naar voren hebben gebracht, kunnen een beroepschrift indienen alsmede een verzoek om voorlopige voorziening indienen bij de Rechtbank Amsterdam. Woordvoerders van de omwonenden hebben aangedrongen op een snel besluit op de bouwaanvraag, zodat - in het geval dat de bouwvergunning wordt verleend - op korte termijn het verzoek om voorlopige voorziening kan uitgaan.
Antwoord vraag 7: De palen voor de uitbreiding van het platform zullen deels geschroefd en deels getrild/geslagen worden. Circa tien palen op een afstand van minimaal 30 meter van de bebouwing worden getrild. Alleen de laatste meters van deze palen worden geslagen, dit is noodzakelijk voor de draagkracht van de paal. Het materieel dat bij het Damrak staat voor het aanpassen van steigers van een rederij (ook ten behoeve van de Noord/Zuidlijn), zal ook worden gebruikt bij het trillen/slaan van een aantal palen voor het platform. Zo kunnen de werkzaamheden worden gecombineerd en hoeft het materieel niet twee keer te worden aangevoerd. Door te trillen/slaan kunnen de palen bovendien sneller worden aangebracht en is er daardoor minder verstoring voor de rondvaartrederijen bij het Damrak. Een deel van de palen staat namelijk rond de oostelijke doorvaart van de Nieuwe Brug, de enige doorvaart naar het Open Havenfront.
De overige circa zes palen worden geschroefd. De keuze voor geschroefde palen nabij de panden en de kademuur ter hoogte van de Nieuwebrugsteeg is gestoeld op het beperken van de overlast voor de omwonenden en reductie van de kans op schade aan de kade en panden. Deze palen worden op een later tijdstip vanaf een andere locatie gerealiseerd dan de eerder beschreven palen.
Antwoord vraag 8: Het Projectbureau Noord/Zuidlijn verwacht de bouwvergunning in februari 2008 te verkrijgen. Op basis hiervan is de omgeving van het Damrak per e-mail (25 januari j.l.) en huis-aan-huis via een informatiebrief (1 februari j.l.) op de hoogte gesteld van het voornemen om te starten met de uitbreiding van het bestaande platform zodra de bouwvergunning is verleend.
De omgeving van het Damrak is in de afgelopen periode nauwgezet genformeerd over de aanvraag van de nieuwe tijdelijke bouwvergunning voor het platform in het natte Damrak. Op 10 en 18 juli 2007 hebben informatiebijeenkomsten plaatsgevonden
over het boorproces vanaf het natte Damrak en de aanvraag van de nieuwe tijdelijke bouwvergunning voor het platform (aanleiding en procedure). Omwonenden en bedrijven zijn hiervoor schriftelijk uitgenodigd. De presentatie en de verslagen van deze bijeenkomsten zijn verstuurd naar de aanwezigen en huis-aan-huis verspreid rond het Damrak. In een begeleidend schrijven is aangegeven vanaf wanneer en waar de aanvraag kon worden ingezien en wanneer de publicatie van het ontwerpbesluit vrijstelling bestemmingsplan werd verwacht.
Op 15 november 2007 is een extra informatiebrief verspreid met daarin aanvullende informatie over de door de vergunningverlener gevolgde procedure bij de behandeling van de aanvraag en informatie over twee wijzigingen ten opzichte van de oorspronkelijke ingediende aanvraag.
Tijdens de informatiebijeenkomsten heeft het Projectbureau Noord/Zuidlijn aangegeven dat zij graag in overleg met de omwonenden wil bekijken op welke manieren eventuele hinder als gevolg van het boorproces kan worden beperkt of gecompenseerd. Daarover is de afgelopen maanden intensief gecommuniceerd. Ook heeft het Projectbureau Noord/Zuidlijn in de periode september 2007 januari 2008 contact gezocht met bewoners/eigenaren van een woning met direct uitzicht op het natte Damrak op de adressen Warmoesstraat 10, 12, 16 en 18. Tot op heden zijn bij dertien van de zeventien huishoudens huisbezoeken afgelegd om vast te stellen wat de persoonlijke situatie van de bewoners is en op basis daarvan in kaart te brengen welke maatregelen de hinder voor een specifieke bewoner of huishouden zouden kunnen beperken of compenseren. Op dit moment onderzoekt het projectbureau Noord/Zuidlijn welke maatregelen toegepast kunnen worden. Binnenkort ontvangen de betrokkenen een bericht over de stand van zaken.
In januari heeft een verkennend gesprek plaatsgevonden tussen de wethouder Verkeer, de Gemeentelijke Ombudsman en het Projectbureau Noord/Zuidlijn. Afgesproken is dat de Gemeentelijke Ombudsman in vervolg op dit gesprek met het Projectbureau Noord/Zuidlijn de vragen- en klachtenafhandeling bespreekt en eventuele verbeteringen aangeeft.
Antwoord vraag 9: De bouwvergunning wordt verleend voor de hele aanvraag. Zolang de procedure loopt, kunnen omwonenden de aanvraag bij de Dienst Milieu en Bouwtoezicht inzien. Dit is bekend gemaakt in de informatiebrieven genoemd bij vraag 8. De termijn voor het indienen van zienswijzen is echter verstreken.