h

De kwaliteit van de hondenpenning

31 januari 2008

De kwaliteit van de hondenpenning

De kwaliteit van de hondenpenning

Schriftelijke vragen van Laurens Ivens over de kwaliteit van de hondenpenning.

Inleiding.

Hondenbezitters die met een hond lopen zonder penning om kunnen beboet worden. De boete is 25 euro voor de hondenbezitter die geen penning heeft, maar wel hondenbelasting betaalt, en 250 euro voor hondenbezitter die ook geen hondenbelasting betaalt. Het vervangen van een kwijtgeraakte penning kost de hondenbezitter 13 euro.

Een hondenpenning wordt in principe afgegeven voor het hele leven van de hond. Daarom, en ook gezien de hoge kosten voor de hondenpenning, mag je als hondenbezitter een kwalitatief goede penning verwachten. Deze kwaliteit valt echter nogal tegen: de penning geeft af, witte honden worden er zwart van, het nummer is na enkele maanden dragen nauwelijks meer leesbaar enzovoort. Vroeger waren deze problemen niet zo groot omdat de hondenbezitter jaarlijks een nieuwe penning geeft, maar voor een heel hondenleven is de kwaliteit van de penning ondermaats.

Vragen.

1. Is de Belastingdienst bekend met dit probleem en komen er klachten hierover binnen? Kunt u uw antwoord toelichten?

2. Bent u met mij eens dat een penning in principe een leven lang met de hond mee moet kunnen gaan? Zo nee, kunt u dat uitleggen? Zo ja, is de kwaliteit van de huidige penning daarvoor goed genoeg en kunt u dit aantonen?

3. Waarom is de gemeente er mee gestopt de penning elk jaar opnieuw te verstrekken?

4. Mocht de kwaliteit van de penning niet voor een hondenleven voldoende zijn, bent u dan bereid de kwaliteit ervan aan te passen? Zo nee, kunt u dat uitleggen? Zo ja, wat voor maatregelen gaat u nemen?

Laurens Ivens.

Beantwoording van het college.

Alvorens in te gaan op de gestelde vragen kan ter toelichting het volgende dienen. De gemeente Amsterdam gebruikt sinds jaar en dag een hondenpenning ter herkenbaarheid van de registratie inzake de hondenbelasting bij de Dienst Belastingen. Tot en met het jaar 1997 werd de hondenbelasting geheven volgens de systematiek van "voldoening op aangifte". Dit hield in dat een hondenbezitter na het doen van een aangifte en daarbij gelijktijdig de betaling van de hondenbelasting, jaarlijks een aluminium penning ontving, welke ter herkenbaarheid elk jaar voorzien was van een andere kleur. De hondenpenning was hierbij het bewijs dat iemand de hondenbelasting voldeed. Omdat volgens dit systeem de belastingheffing afhankelijk was van wat vrijwillig werd aangegeven en veel controle(kosten) met zich mee bracht, wordt vanaf 1998 de hondenbelasting geheven volgens een andere systematiek, waarbij het houden van een hond automatisch leidt tot het opleggen van een aanslag. In dit systeem dient de hondenpenning als bewijs van registratie bij de Dienst Belastingen. In eerste instantie is gekozen voor een kunststof penning. Omdat de kwaliteit hiervan onvoldoende bleek is vanaf 1999 een duurzame metalen penning ingevoerd, welke in principe bestemd is voor het gehele leven van de hond. Deze penning wordt geslagen door de Munt en door middel van lasering gegraveerd door de firma Delta.

1. Ja, het is de Dienst Belastingen bekend dat de kwaliteit van de penning niet altijd aan de verwachtingen voldoet met betrekking tot de levensduur in relatie tot een hondenleven. Echter het aantal klachten is (zeer) beperkt tot enkelen per jaar. Slechts eenmaal is een klacht ontvangen van een belastingplichtige waarbij werd aangegeven dat de penning tot verkleuring leidde van haar witte hondje. Deze klacht is door de Dienst op zorgvuldige wijze beantwoord. De Dienst Belastingen ontvangt daarnaast op jaarbasis circa 15 verzoeken ter vervangen van de penning ten gevolge van slijtage. Deze penning wordt na retournering in alle gevallen kosteloos vervangen. Het bedrag aan leges wordt dan ook alleen in rekening gebracht bij verlies van de penning. De belastingplichtige dient bij afmelding van een hond (door overlijden, overdracht of vertrek uit Amsterdam) de penning aan de Dienst retour te sturen. Ook bij deze retourkomende penningen is het nummer niet altijd meer leesbaar. Echter dit heeft voor zowel de belastingplichtige als de Dienst geen nadelige consequenties. Hierover komen overigens geen klachten binnen.

2. Met de vragensteller is ons college van mening dat de penning in principe een hondenleven mee moet kunnen gaan. Gezien het aantal uitgegeven en in Amsterdam structureel in gebruik zijnde penningen (in totaal circa 20.000 stuks), afgezet tegen het jaarlijkse aantal klachten en verzoeken om vervanging van de penning in verband met slijtage, zijn wij echter ook van mening dat de penning kwalitatief voldoende is. Slijtage van de hondenpenning kan overigens diverse oorzaken hebben, welke door de Dienst Belastingen niet altijd te achterhalen zijn. Een daarvan is de wijze waarop de penning bevestigd is aan de halsband. Het schuren van andere zaken langs de penning versnelt hierbij het kwaliteitsverlies. Tevens is bekend dat sommige belastingplichtigen dezelfde penning gebruiken voor een nieuwe hond, waarbij de belastingplicht van de vorige hond gewoon doorloopt. Belastingtechnisch heeft dit geen consequenties, echter de duurzaamheid van de penning wordt hierdoor onnodig en ten onrechte verlengd.

3. De jaarlijkse (gekleurde) penning was noodzakelijk vanwege het heffingssysteem bij wege van voldoening op aangifte. Op deze wijze kon gemakkelijk worden vastgesteld of iemand aan zijn jaarlijkse belastingplicht voldeed. Zoals hierboven vermeld was deze wijze van heffing administratief erg bewerkelijk en kostbaar. Daarom is in 1998 de gemeente Amsterdam overgegaan op een heffing bij wege van aanslag, waarbij de penning nog slechts geldt als bewijs van registratie bij de Dienst Belastingen. Een jaarlijkse penning is bij deze heffingswijze niet meer noodzakelijk en kan tevens worden uitgevoerd tegen lagere perceptiekosten.

4. Wij zijn als college van mening dat de kwaliteit van de penning weliswaar niet optimaal is, maar wel als voldoende moet worden beschouwd. Er is meerdere keren onderzocht of de kwaliteit van de penning, en die van het graveerwerk (het nummer) in het bijzonder, nog kan worden verbeterd. Dit is echter technisch niet mogelijk. Het productiebedrijf geeft aan dat de maximale kwaliteit met de huidige penning al is bereikt. Ons college heeft, gelet op het vorenstaande, dan ook niet het voornemen maatregelen te nemen.

U bent hier