Schriftelijke vragen

17 januari 2008

Schriftelijke vragen

Schriftelijke vragen persbericht 'Autodateplekken verdubbeld' van het stadsdeel

De SP-fractie heeft met enige verbazing kennisgenomen van het persbericht 'Autodateplekken verdubbeld', dat het stadsdeel op 14 januari heeft uitgestuurd. De SP vindt het prima dat het stadsdeelbestuur met een initiatief als autodaten komt om het gebruik van auto's in Noord terug te dringen. Maar de fractie stoort zich zeer aan het tweede deel van het persbericht, waarin de directeur van de commercile partij uitgebreid ingaat op zijn product en de prijzen ervan noemt. De SP beschouwt dit als ongewenste sluikreclame, gezien het feit dat er meer spelers zijn op de autodatemarkt en heeft de volgende vragen aan het Dagelijks Bestuur:

1. Is het DB met de SP van mening dat autodatebedrijven commercile ondernemingen zijn?
2. Weet het DB dat er meerdere autodatebedrijven in Amsterdam-Noord actief zijn?
3. Zo ja, is het DB van mening dat die bedrijven vrijelijk met elkaar moeten kunnen concurreren?
4. Zo ja, vindt het DB net als de SP dat een overheidsinstantie in een persbericht geen uitgebreide prijsinformatie dient te vermelden van n commercile partij?
5. Kan het DB een onderbouwing geven van de berekening door de consumentenbond dat autodelen een inwoner van Amsterdam-Noord 1634,- euro per jaar scheelt? Voor wat voor inwoner geldt dat? Waar is dat bedrag op gebaseerd?