Gebreken station Bijlmer snel oplossen
Gebreken station Bijlmer snel oplossen
Gebreken station Bijlmer snel oplossen
Schriftelijke vragen van Meta Meijer en Laurens Ivens over de gebreken van station Bijlmer.
Inleiding
Op 17 november 2007 is station Bijlmer officieel geopend. Dit werd zo belangrijk gevonden, dat prinses Maxima gevraagd is de openingshandeling te verrichten. Volgens Prorail "heeft het station een metamorfose ondergaan van een anoniem station naar een station van internationale allure. Het is niet alleen een vertrek- of aankomstpunt voor vele duizenden dagelijkse reizigers en forenzen."
Onder zulke omstandigheden zou men toch de nodige verwachtingen mogen hebben van het nieuwe station. Maar waar muziek, cabaret en tentoonstellingen wel aanwezig waren, missen veel openbaar vervoerreizigers tot op de dag van vandaag een aantal elementaire voorzieningen, die op een station veel belangrijker zijn dan een feestje met muzikale en koninklijke omlijsting. Tot de tekortkomingen behoren: het aantal en de locatie van de kaartautomaten, de afwezigheid van volwaardige loketten, de beperkte mogelijkheden om je fiets (gratis) te stallen en de zeer beperkte toegankelijkheid van het station.
Inmiddels heeft de fractie van de SP hierover contact gehad met de NV Nederlandse Spoorwegen (NS). Als oorzaak van de problemen geven NS aan het feit dat het beheer nog niet aan NS is overgedragen terwijl het station al wel geopend is. Het is de bedoeling dat een aantal gebreken binnen twee drie maanden is opgelost. Gelet op de positie van de gemeente Amsterdam stellen wij het college de volgende vragen.
Vragen
1. Was het college al op de hoogte van de gebreken van station Bijlmer vrdat Het Parool hier aandacht aan besteedde?
2. Wat is de mening van het college over het zo groots openen van het station terwijl er veel zaken nog lang niet in orde waren?
3. Welke medewerking heeft de gemeente Amsterdam aan deze opening verleend en van welke aard was deze medewerking (bijvoorbeeld organisatorisch, administratief, financieel)?
4. Vindt het college de door NS genoemde oorzaak van de problemen overtuigend en kan het college het antwoord inhoudelijk onderbouwen?
5. Hoe groot was de financiëe bijdrage van de gemeente Amsterdam aan de verbouwing/nieuwbouw van station Bijlmer?
6. Wat vindt het college van het feit dat er op het "zesde station van Nederland":
a. geen normale NS-loketten aanwezig zijn;
b. weinig kaartautomaten aanwezig zijn, die bovendien moeilijk vindbaar zijn en in de open lucht staan in plaats van overdekt;
c. weinig mogelijkheden zijn om fietsen (gratis) te stallen;
d. op geen enkel uur van de dag assistentie aanwezig is ten behoeve van de toegankelijkheid van het station voor mensen met een functiebeperking (vergelijk bijvoorbeeld station Tiel van 07.00 tot 23.00 uur)?
7. Wat is de mening van het college over de toegankelijkheid van dit station voor mensen met een functiebeperking?
8. Welke bevoegdheden en andere mogelijkheden heeft het college om de bestaande gebreken sneller op te lossen dan over twee drie maanden?
9. Is het college bereid haar invloed hiertoe aan te wenden? Zo ja, wat gaat het college doen en wanneer? Zo nee, waarom wil het college niets doen?
Meta Meijer, Laurens Ivens.
Hieronder staan de antwoorden van het college vermeld.
Antwoord 1 en 2. Gedurende de bouwwerkzaamheden is het station Bijlmer altijd in gebruik gebleven. Volgens planning van ProRail zou de bouwkundige eindoplevering op 1 november 2007 plaatsvinden. De feestelijke opening werd ruim twee weken later gepland, op 17 november. Een openingshandeling door een lid van de koninklijke familie moet maanden van tevoren worden aangevraagd bij de RVD en kan niet eenvoudig verplaatst worden. Voor een aantal zaken is tijdige oplevering uiteindelijk niet gelukt. Ten behoeve van het gebruik - het station was immers feitelijk al veel langer in gebruik - zijn hiervoor tijdelijke voorzieningen getroffen. Ons heeft geen signaal bereikt dat de feestelijke opening hierdoor zou moeten worden geannuleerd. In tegenstelling tot wat in Het Parool gemeld wordt, zijn zowel toiletten als fietsenstalling (op tijdelijke locatie) aanwezig en er is een verkooppunt voor treinkaartjes in de kiosk in de stationshal. Wel is het zo dat deze voorzieningen niet duidelijk zijn aangegeven. Op korte termijn wordt de bewegwijzering aanzienlijk verbeterd middels pictogrammen. Ook zullen dan de kaartautomaten die nu buiten staan op hun definitieve plek in de stationshal geplaatst worden.
Antwoord 3. De medewerking van Amsterdam was zowel organisatorisch als financieel van aard. De kosten voor het feest zijn gelijk verdeeld over drie partijen: Amsterdam, ProRail en NS.
Antwoord 4, 8 en 9. ProRail en Amsterdam zijn opdrachtgever voor het station Amsterdam Bijlmer ArenA en zijn verantwoordelijk voor de realisatie. Amsterdam als opdrachtgever op afstand, ProRail als uitvoerend opdrachtgever. De NS is als exploitant-beheerder, gezamenlijk met het GVB, verantwoordelijk voor het
beheer van het station en de voorzieningen voor de reizigers. Omdat een aantal voorzieningen nog niet in definitieve vorm is gerealiseerd (zie ad 1-2) is het station nog niet overgedragen aan de beheerders. Het is juist dat de NS niet verantwoordelijk gesteld kan worden voor de huidige locatie van bijvoorbeeld de kaartautomaten en het gebrek aan bewegwijzering. Volgens planning van ProRail zullen de voorzieningen zoals kaartautomaten en fietsenstalling begin mei 2008 op hun definitieve locatie gereed zijn. Het College heeft, op basis van ambtelijke informatie, voldoende vertrouwen in de door ProRail aangegeven planning en ziet op dit moment geen noodzaak om op enig andere wijze haar invloed aan te wenden.
Antwoord 5. De totale bijdrage van Amsterdam aan de bouw van het station bedraagt circa 45 miljoen; hiervoor zijn door de Gemeenteraad de benodigde kredieten verstrekt. Na overdracht van het project wordt de eindafrekening opgemaakt, waarna de totale bijdrage duidelijk is. Over het resultaat zult u worden genformeerd.
Antwoord 6.a. De NS bepaalt haar bedieningsniveau op een station, zoals het aantal kaartautomaten, de keuze voor eigen servicebalies of in dit geval een verkooppunt in de Kiosk, op basis van feitelijke gegevens zoals het aantal in- en uitstappers (ca. 20.000 per dag op station Amsterdam Bijlmer ArenA, tegenover 50 100.000 voor de zes grootste stations in het land). Reizigers die liever kaartjes kopen bij een loket in plaats van bij een automaat kunnen terecht bij de kiosk in de stationshal.
Antwoord 6.b. De kaartverkoopautomaten staan momenteel nog op een tijdelijke locatie.
Onlangs is de definitieve locatie voor de kaartverkoop in de stationshal bepaald. Uiterlijk in mei a.s. zullen de automaten op de juiste locatie staan, voorzien van een duidelijke verwijzing met pictogrammen in de hal. De NS heeft geen klachten ontvangen over het aantal automaten. Wel over de locatie en het gebrek aan bewegwijzering. Zoals eerder aangegeven wordt de bewegwijzering op korte termijn aanzienlijk verbeterd. Mocht dit in de praktijk toch nog tot problemen leiden, kan dit in het reguliere overleg tussen de wethouder Verkeer en NS aan de orde worden gesteld.
Antwoord 6.c. In een tijdelijke stalling naast de fietsenwinkel op Hoekenrode kunnen fietsen inpandig gestald worden. In het nieuwe stationsgebouw is ruimte gereserveerd voor de fietsenwinkel en voor een fietsenstalling voor ruim 200 fietsen. Begin april opent de fietsenmaker zijn nieuwe winkel en NS de (betaalde) fietsenstalling.
Op voorstel van Amsterdam wordt binnenkort ook buiten een aantal fietsenrekken geplaatst in de zone tussen de zijgevel van het station en Path. Afhankelijk van de planuitvoering van Hoekenrode door het stadsdeel Zuidoost en de ontwikkelaar van de paviljoens op Hoekenrode, worden er eventueel nog fietsenrekken aan de oostzijde gerealiseerd.
Antwoord 6.d. Volgens opgave van de NS zijn er dagelijks servicemedewerkers aanwezig op het station. Van maandag tot en met vrijdag zijn zij aanwezig van 07.30 tot 21.00 uur, op zaterdag en zondag van 08.30 tot 21.00 uur. Servicemedewerkers lopen rond in het station en op de perrons om vragen van reizigers te beantwoorden. Vanaf 1 februari j.l. assisteren deze medewerkers ook bij het in en uit de trein helpen van mensen met een lichamelijke beperking. Assistentieverlening aan gehandicapten wordt buiten de aanwezigheid van de servicemedewerkers overgenomen door medewerkers van een taxibedrijf.
Antwoord 7. Het station is voorzien van de gebruikelijke voorzieningen voor minder validen: liften, roltrappen en blinde geleidelijnen. Zoals eerder aangegeven zijn er tevens servicemedewerkers aanwezig om reizigers te assisteren.