h

Problemen in Waterlands openbaar vervoer

4 maart 2008

Problemen in Waterlands openbaar vervoer

Problemen in Waterlands openbaar vervoer

Schriftelijke vragen regioraadslid Laurens Ivens over problematiek openbaar vervoer Arriva Waterland.

Inleiding.

De Stadsregio Amsterdam heeft de concessie Waterland aanbesteed en Arriva verzorgt er sinds december 2005 het openbaar vervoer. De vervoerder is gehouden het openbaar vervoer te verzorgen zoals beschreven in het programma van eisen en dient hierover periodiek te rapporteren aan de concessieverlener Stadsregio Amsterdam.

Zowel onder reizigers als onder personeel bestaat de laatste tijd (weer) veel ongenoegen over de manier waarop Arriva het openbaar vervoer in de concessie Waterland uitvoert. In januari 2006 heeft de Stadsregio extra controle op de uitvoering van de dienstregeling in Waterland ingesteld. Wegens achterblijvende prestaties heeft de Stadsregio Arriva een boete van 250.000 euro opgelegd.

Volgens chauffeurs, reizigers en FNV Bondgenoten gaat het de laatste tijd weer mis. Chauffeurs klagen over de hoge werkdruk en de toenemende sociale onveiligheid door krappe rittijden, onvoldoende materieel, vertragingen, langere diensten en het uitbesteden van werk aan derden (TCR). Reizigers zijn ontevreden over de vertraagde en uigevallen ritten (het gaat vaak om dezelfde ritten) en maken hun ongenoegen kenbaar aan de chauffeurs, soms met schelden en spugen. Chauffeurs zijn bang voor fysiek geweld.

Vragen.

Op grond van het voorgaande stelt de SP de volgende vragen aan het dagelijks bestuur van de Stadsregio.

1. Hoe lang bent u al op de hoogte van de hierboven genoemde problemen, die tevens zijn beschreven in het Noordhollands Dagblad en in Het Parool van 21 februari 2008?

2. Wat is uw mening over de inhoud van het zwartboek (de probleemanalyse, aandachtspunten en dergelijke) dat op 25 februari 2008 is overhandigd aan Arriva Waterland?

3. Bent u het eens met de SP dat het openbaar vervoer in concessies waarvoor de Stadsregio concessieverlener is, betrouwbaar, stipt en veilig moet zijn?

4. Arriva is op grond van het programma van eisen voor de concessie Waterland verplicht elk kwartaal zogenoemde managementrapportage-informatie te verschaffen over onder meer de rituitval op ritniveau en de klachten van reizigers. Wat is uw inhoudelijke oordeel over de rituitval en de klachten in de vier kwartaalgegevens over het jaar 2007 en kunt u te onzer beoordeling hiervan een afschrift van deze gegevens verstrekken aan de leden van de regioraad?

5. Kunt u de kwartaalgegevens van rituitval en klachten over het jaar 2007 vergelijken met die over het jaar 2006 en daarbij aangeven of en zo ja, in welke mate er volgens u sprake is van verbetering of verslechtering?

6. Naast de bij vraag 4 en 5 bedoelde kwartaalgegevens is Arriva tevens verplicht jaarlijks gegevens te verschaffen volgens het zogenoemde model informatieprofiel openbaar vervoer (MIPOV). Daarbij gaat het onder meer om de rijtijden en de stiptheid van de dienstuitvoering per buslijn op ritniveau. Wat is uw inhoudelijke oordeel over de rijtijden en de stiptheid over de jaren 2006 en 2007 en kunt u te onzer beoordeling hiervan een afschrift van deze gegevens verstrekken aan de leden van de regioraad?

7. Deelt u de bezorgdheid van FNV Bondgenoten over problemen met reizigers die uitmonden in verbale agressie tegen en spugen naar chauffeurs en de bezorgdheid van chauffeurs voor fysiek geweld? Zo nee, waarom niet?

8. Het programma van eisen verplicht Arriva een actieplan sociale veiligheid uit te voeren. Kunt u aangeven hoe de uitvoering van dit plan verloopt?

9. Volgens onze informatie heeft Arriva bezuinigd op de uitgaven voor sociale veiligheid, onder andere door minder beveiligingspersoneel in te huren en eigen medewerkers (support) te belasten met veiligheidstaken waarvoor zij niet zijn opgeleid. Hoeveel geld besteedde Connexxion per jaar aan veiligheid in 2004 en 2005 en hoeveel geld heeft Arriva per jaar aan veiligheid besteed in 2006 en 2007?

10. Bent u - alles overwegende - van mening dat er problemen met het openbaar vervoer in Waterland bestaan en dat deze op korte termijn opgelost moeten worden?

11. Wat gaat u doen om een bijdrage te leveren aan het verbeteren van het openbaar vervoer in Waterland en op welke termijn?

Laurens Ivens (SP).

U bent hier