Ton extra voor kunst en theater voor stadsdeelbewoners

22 maart 2008

Ton extra voor kunst en theater voor stadsdeelbewoners

SP Centrum wil 100.000 euro extra in de stadsdeelbegroting voor kunst en cultuur. De SP-fractie opperde dit idee in de commissie Welzijn en Onderwijs van de deelraad. Het voorstel kreeg meteen al de steun van PvdA en Amsterdam Anders/De Groenen. Aanleiding was een brief van theatermaker Ab Gietelink aan de stadsdeelraad. Daarin had hij voorgesteld 1 procent van de begroting te gaan besteden aan kunst.

Uit de brief van Gietelink: "Is het niet eens tijd de trend te breken, de verbeelding opnieuw aan de macht te helpen en de duizenden kunstenaars in deze stad uit te nodigen met inspirerende en creatieve plannen te komen." Volgens Gietelink geeft Stadsdeel Centrum nu slechts twee ton uit aan kunst. Aanvankelijk had de deelraad de brief van Gietelink niet inhoudelijk willen behandelen. Op voorstel van de SP-fractie gebeurde dit alsnog.

Gietelink voert met zijn theatergroep Nomade op dit moment aan het begin van de deelraadsvergaderingen de Gijsbreght van Aemstel op, in zes afleveringen. De SP vindt zo'n priv-voorstelling voor 29 raadsleden en een handjevol ambtenaren en bezoekers geen goed idee. Verrassende kunst en cultuur moet de buurten in, zodat zoveel mogelijk mensen ervan kunnen genieten.

In de vergadering van de raadscommissie was Gietelink zelf ook weer van de partij, maar nu om zijn brief toe te lichten. Het extra geld zou in een fonds moeten worden gezet voor kleine initiatieven van uitvoerende kunstenaars, zoals producties in buurthuizen, galeries, straatfestivals, een opdracht voor een dichter of schrijver. Koren op de molen van SP-raadslid Marnix Bruggeman: "Ik heb de afgelopen maanden vaak met Gietelink gesproken. Kunst moet overal, op scholen, in bedrijven of buurthuizen, maakt niet uit, zolang het maar niet in de raadszaal is." In de raadscommissie is afgesproken dat Ab Gietelink en SP-raadsleden Nelly Duijndam en Marnix Bruggeman nu eerst samen op zoek gaan naar geschikte initiatieven van uitvoerende kunstenaars.