Geslaagde avond vol discussie

7 april 2008

Geslaagde avond vol discussie

Afgelopen vrijdagavond waren in de zaal van het bewonersplatform een dertigtal kritische mensen bijeen om over nationale en lokale politiek te praten. De bezoekers in de zaal vielen de inleiders bij in hun kritiek op het huidige rechtse beleid. Ook probeerden mensen mee te denken hoe de SP hier zo goed mogelijk op kan reageren.

"Partijbelangen" zegt een bezoeker die in de pauze vertelt wat ze van de discussie vindt. Ze is geen SP-lid en vorige week was ze bij GroenLinks gaan kijken. Ze zou graag willen dat links meer samenwerkt. "Er is meer eenheid tussen linkse partijen nodig", is ook tijdens de discussie n van de bijdragen uit de zaal, "en waarom is de SP altijd alleen maar overal tegen?"

SP-Tweede Kamerlid Jasper van Dijk legt uit dat de SP tien jaar geleden de verkiezingsleus "Stem Tegen, Stem SP" had. Maar het gaat er ook om goede alternatieven te formuleren en dat heeft de SP ondertussen al veel gedaan en gaat daar nog steeds mee verder, aldus Jasper, die hier verschillende voorbeelden van geeft. Hij geeft wel toe dat SP'ers vaak feller discussiren met GroenLinksers, dan met VVD'ers. Van VVD'ers weet je toch wel dat je het niet met elkaar eens bent. Maar het is teleurstellend als Groenlinks en de PvdA het niet met de SP eens zijn. Hun steun is nodig bij voorstellen om een meerderheid te halen.

Tijdens de pauze zingt Pascal Smit zijn geactualiseerde tekst op het lied van Boudewijn de Groot "Welterusten meneer de president". Boudewijn zong zijn lied destijds als reactie op de Vietnamoorlog. Nu, veertig jaar later, is het lied nog steeds toepasselijk, zeker nu de oorlogen in Irak en Afghanistan zo lang aanhouden. Pascal zingt niet zoals Boudewijn over de Amerikaanse president, maar over de Nederlandse minister president Balkenende. Hij vindt dat daar genoeg reden voor is. Hier kunt u het lied terugvinden.

Na de landelijke politiek te hebben besproken van onderwijs tot integratie, doet SP-deelraadslid Gabi Choma kundig verslag van de lokale politiek in Oud West. Op dit moment staat de deelraad in veel gevallen recht tegenover de bewoners. Bewoners trekken bij verschillende projecten aan het kortste eind. Tegenover hun goede argumenten staat vaak geen goede onderbouwing maar een "wij vinden dat het zo moet" redenering. Hoewel er een linkse meerderheid is en de PvdA en Groen Links in het bestuur zitten, is dat aan het beleid vaak niet te merken. Van de zeventien zetels in de raad zijn er twaalf voor de linkse partijen. Ondanks dit wordt er op veel terreinen een VVD beleid gevoerd. "Dat vind ik knap van de VVD" zegt Gabi enigszins cynisch.

Gabi vertelt dat alleen de SP tegen bijvoorbeeld de bouw van het Hallenproject, de hoge woontoren en het nieuwe stadsdeelkantoor is. Dat laatste kost 35 miljoen euro. Voor dat geld had beter wat anders gedaan kunnen worden. "We hebben in ons stadsdeel de hoogste gemeentebelastingen van de stad" vult een bezoeker aan. De redactie van de bewonerskrant kreeg heel veel negatieve reacties op een artikel over het stadsdeelkantoor. De bewoners willen het anders. De SP ondersteunt hen. Gabi vertelt dat deelraadsleden van andere linkse partijen haar vaak zeggen dat er toch niets tegen te doen is. Maar volgens Gabi zou het echt anders kunnen, als de linkse meerderheid het zou willen. Inderdaad ook de SP, net als wat enkele bezoekers vonden, wil erg graag meer samenwerking tussen de linkse partijen. Dit is zelfs noodzakelijk om iets te kunnen bereiken voor de bewoners. Tot slot doet Leen Beukelaar, de voorzitter van de bijeenkomst een oproep om actief SP-lid te worden en iets tegen het rechtse beleid te doen.