h

Schriftelijke vragen over het Multifunctioneel Ouderencentrum

5 april 2008

Schriftelijke vragen over het Multifunctioneel Ouderencentrum

29 mei 2007 is het bestek voor het vernieuwd sociaal domein vastgesteld. Het Multifunctioneel Ouderen Centrum (MOC) is binnen dit bestek een ‘product’ (exclusief huisvestingslasten).
Welk bedrag binnen het bestek aan de functie MOC gekoppeld is, dat weten we niet. Dit was aan de nieuwe aanbieder zelf om in te vullen.

Het MOC zit in de 1e Atjehstraat 168 en ligt redelijk centraal in de Indische Buurt. Tot december 2007 was het MOC een centrum waar ouderen terecht konden voor ontmoeting, sociaal-culturele activiteiten, advies en hulpverlening. Het droeg bij aan een prettige manier van ouder worden en leven van ouderen in Zeeburg. Allerlei zorg- en welzijnsorganisaties konden activiteiten organiseren in het centrum. Dit was ook de praktijk.

Ouderen konden er ook terecht voor voorzieningen die deel uitmaken van het Amsterdamse Basispakket voor zelfstandig wonende ouderen. Er was informatie en men kon zich daar voor bijvoorbeeld ouderenvervoer, de telefooncirkel en de burenhulpdienst aanmelden.

Er was een dagelijks spreekuur, zowel telefonisch als een inloop. Men werd dan doorverwezen naar de juiste instanties. Als men niet in staat was zelf te komen, ging men naar de ouderen toe.
Een multifunctioneel laagdrempelige toegankelijke goed bereikbare voorziening op maat.

Want in de Indische Buurt wonen veel ouderen, waarvan een groter dan gemiddeld aantal van allochtone afkomst is. Dat betekent dat een groot aantal ouderen de Nederlandse taal niet goed beheerst. Dit bemoeilijkt de toegang tot informatie.
Ook is de financiëe situatie meer dan gemiddeld slecht. Daarom is het belang van deze voorziening groot. En de bundeling van functie en de verschillende ouderen organisaties die de drempel voor de allochtone, maar ook de minder mobiele, ouderen aanzienlijk verlagen.

Het MOC als functie wordt ook genoemd in de Hoofdlijnen notitie ‘Wonen met Zorg en Dienstverlening’ die in oktober 2006 vastgesteld. Hierin staat:
Multifunctioneel Ouderen Centrum. Doel: een plek bieden waar ouderen terecht kunnen voor ontmoeting, informatie en advies, hulpverlening op
locatie en sociaal culturele activiteiten.

In het antwoord van januari 2008 op de brieven van TYDM en COMAZ uit november 2007 wordt het belang wat ook het stadsdeel hecht aan het MOC in die vorm nog eens duidelijk verwoord. Hierin staat: ‘Juist omdat het stadsdeel veel ziet in de opzet van het huidige MOC, heeft deze opzet gediend als voorbeeld van hoe in de toekomst gewerkt wordt: in de aanbesteding is uitdrukkelijk ruim baan gegeven aan vrijwilligers- en zelforganisaties in het stadsdeel, daar waar nodig ondersteund door beheerder en begeleiders. De beheerders zijn verantwoordelijk voor het openen en sluiten, de thee en koffie, toezicht en onderhoud van het pand.
De begeleiders hebben een taak in het begeleiden en ondersteunen van mensen, bijv. Bij het organiseren van activiteiten, het aanvragen van individuele hulp of het toeleiden naar andere instanties.
In het bestek is dus gekozen voor een werkwijze precies zoals het huidige MOC gehanteerd wordt. Er is dan ook nooit sprake van geweest dat het MOC als functie zou verdwijnen.’

Het is nu eind maart 2008.

Het MOC nu. Daar kun je terecht bij de twee ouderen organisaties TYDM en Comaz. Ouderen kunnen er nog steeds terecht voor ontmoeting, sociaal-culturele activiteiten, advies en hulpverlening. Maar de aanblik is een totaal andere dan voor december 2007.
Er is geen beheerder, de organisaties, de ouderen, doen de taken van de beheerder zelf. Openen en sluiten af, maken schoon etc. Er is dus vanuit Civic geen ondersteuning als het om beheer gaat.
Begeleiders zijn er ook niet. De organisaties regelen alles zelf.
Er is nagenoeg geen meubilair, geen telefoonaansluiting, geen computer om de gegevens van de ‘clinten’ op te slaan of om adequaat door te verwijzen. Er is nagenoeg geen informatiefolder meer te vinden. Het onthaal is nog altijd even vriendelijk en goed verzorgd. Dit doen de organisaties met eigen middelen.

Dat wil zeggen: zelf verzamelt meubilair, koffiezetapparaten e.d. en de doorverwijzing gebeurt met eigen mobiele telefoons. Zij bedienen zo goed en zo kwaad als het gaat de ouderen die er komen. En dat zijn er een groot aantal. Want het MOC was en is voor een groot aantal ouderen de plek die het stadsdeel voor ogen had. Een laagdrempelig zenuwcentrum voor de ouderen in de Indische Buurt.

Maar het is niet meer waar het MOC als functie voor bedoeld was. Je kunt er niet meer terecht voor voorzieningen die deel uitmaken van het Amsterdamse Basispakket voor zelfstandig wonende ouderen. Hiervoor moet je nu bij Loket Zes zijn.

Dit wordt slecht gecommuniceerd. Als je nu via de eigen site van het stadsdeel gaat zoeken naar informatie voor ouderen kom je op verouderde adressen en telefoonnummers die nog behoren bij de vorige aanbieder.
Zo behoort alle informatie wat met Loket Zes te maken heeft nog toe aan Dynamo.

Ook wordt er nog verwezen naar het MOC. Daar kun je, volgens de site van het stadsdeel, nog terecht voor informatie over het basispakket voor ouderen. Er staat zelfs een telefoonnummer bij, wat niet meer bestaat, maar waar je nog terecht kunt voor een telefonisch spreekuur. Ook is er nog, bijna dagelijks, een ouderenspreekuur.
De ouderenwerker is iemand die bij het MDSO werkt, hier kun je terecht voor persoonlijk advies en gerichte hulp, zoals informatie over de verschillende financiëe regelingen, toeslagen, bijzondere bijstand en de stadspas.
Ook als je als actieve ouder mee wilt doen, namelijk participeren, dan moet je naar het MOC voor informatie of bellen met het telefoonnummer wat aan Dynamo toebehoort.

Wij willen graag van de wethouder antwoord op de volgende vragen, betreffende de het MOC, de in MOC gevestigde organisaties, de informatievoorziening naar ouderen en de lokatie:

1. Was de wethouder op de hoogte van de situatie in het MOC?

2. Deelt de wethouder de mening dat het MOC als functie onontbeerlijk is?

3. Deelt de wethouder de mening dat het MOC als functie niet functioneert zoals de bedoeling is?

4. Wat gaat de wethouder concreet doen aan het weer op peil brengen van deze functie?

5. Deelt de wethouder de mening dat na drie maanden opstarten van Civic deze situatie opgelost had moeten zijn? Dus zover had het niet mogen komen?

6. Wat gaat de wethouder ten aanzien van Civic doen om;
• de situatie te verbeteren?
• het gemis van de functie van het MOC tot nu toe te compenseren?

7. Was de wethouder op de hoogte van de onjuiste informatie, zoals hierboven beschreven, die het eigen stadsdeel site verstrekt?

8. Deelt de wethouder de mening dat dit zo spoedig mogelijk aan de realiteit moet worden aangepast?

9. Was de wethouder op de hoogte van de schrijnende situatie waarin TYDM en Comaz verkeren?

10. Deelt de wethouder de mening dat TYDM en Comaz belangrijk vrijwilligerswerk verrichten, nu en in het verleden?

11. Deelt de wethouder de mening dat, gezien de visie Vernieuwd Sociaal Domein, op deze manier niet omgegaan kan worden met vrijwilligersorganisaties?

12. Deelt de wethouder de mening dat deze situatie zo spoedig mogelijk verbeterd moet worden?

13. Wat gaat de wethouder concreet doen om de situatie van deze organisaties te verbeteren?

14. Deelt de wethouder de mening dat de redelijk centrale ligging van het MOC een substantile bijdrage heeft geleverd aan het succes van het MOC?

15. Deelt de wethouder de mening dat het verplaatsten van het MOC naar het Flevohuis voor de groep ouderen die er nu hun plek hebben een barrire is?

16. Kan de wethouder iets zeggen over wat er mis is met de lokatie in de Atjehstraat? Waarom moet het MOC verplaatst worden?

Fractie SP Zeeburg

U bent hier