Vliegtuiglawaai in westelijke tuinsteden
Vliegtuiglawaai in westelijke tuinsteden
Vliegtuiglawaai in westelijke tuinsteden
Schriftelijke vragen van Laurens Ivens over het vliegtuiglawaai in stadsdeel Osdorp en de andere westelijke stadsdelen.
Amsterdam, 8 april 2008.
Inleiding.
Schiphol experimenteert vanaf 13 maart met nieuwe uitvliegroutes vanaf de Zwanenburgbaan en de Polderbaan. Met de wijziging in de zogenoemde preferentievolgorde moet volgens de luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) de verdeling van de geluidshinder rond Schiphol in balans blijven.
Sinds het experiment loopt, heeft stadsdeel Osdorp naar eigen zeggen veel klachten van bewoners in de woonwijk De Aker ontvangen. Deelraadswethouder Looman heeft de LVNL gevraagd naar de oorzaak van de vele lage vliegbewegingen boven deze woonwijk. Volgens het stadsdeel wijkt dit af van de uitvoering van het experiment zoals toegelicht door de LVNL. Behalve Osdorp hebben ook andere stadsdelen in het westen van Amsterdam te maken met de veranderde omstandigheden.
Deelraadswethouder Looman heeft aangedrongen op beindiging van deze situatie. Verder merkt hij het volgende op: "Ik zie voor het stadsdeel een signalerende rol richting Schiphol en de centrale stad, waar wethouder Asscher de belangen van Amsterdam vertegenwoordigt."
1. Sinds wanneer is het college op de hoogte van (het voornemen van de LVNL tot) deze proef?
2. Heeft het college nog iets ondernomen om (de uitvoering van) de proef te benvloeden? Zo ja, wat heeft u gedaan? Zo nee, waarom heeft u niets gedaan?
3. Wat is de mening van het college over van een toename van geluidshinder in Osdorp en andere stadsdelen in het westen van Amsterdam?
4. Kunt u gekwantificeerde gegevens aanleveren over de veranderingen die de proef veroorzaakt in de westelijke stadsdelen? Hierbij gaat het onder meer om het aantal vliegbewegingen over dit gebied, het aantal decibellen, de door de vliegtuigen gevolgde route en eventuele afwijkingen ten aanzien van beleid en andere afspraken.
5. Is het juist dat veel vliegtuigen afwijken van de vliegroutes en daardoor voor onnodig veel overlast zorgen? Kunt u dit overzichtelijk maken en wat is uw mening hierover?
6. Sinds wanneer is het college op de hoogte van de problemen die het dagelijks bestuur van Osdorp heeft met de proef? Is het college al in contact getreden met deelraadswethouder Looman naar aanleiding van de problemen? Zo ja, waartoe heeft dit geleid? Zo nee, waarom niet?
7. Heeft het college zelf al overleg gehad met LVNL en/of de directie van Schiphol? Zo ja, waartoe heeft dit geleid? Zo nee, waarom niet?
8. Is het college met de SP van mening dat het beter is als wethouder Asscher het namens (bewoners van) de stadsdelen opneemt voor de belangen van de Amsterdammers die last hebben van (een toename van) het vliegverkeer? Of vindt het college het beter als afzonderlijke deelraadswethouders al dan niet uitspraken in dit kader doen?
9. Wat is de reactie van wethouder Asscher op de oproep van deelraadswethouder Looman aan zijn adres inzake het vertegenwoordigen van het belang van Amsterdam in dezen?
10. Wanneer gaat wethouder Asscher het probleem van de geluidshinder gecordineerd ter sprake brengen bij LVNL, het Rijk en/of de directie van Schiphol?
Laurens Ivens.