Leerzame avond over schoolkosten

27 mei 2008

Leerzame avond over schoolkosten

Activiteitencentrum Hofgeest was maandagavond het decor van een bijeenkomst over schoolkosten in het voortgezet onderwijs. Iedereen was welkom om zijn of haar ervaringen met schoolkosten te vertellen of om te luisteren naar de ervaring van anderen.

Paula van Dijnen van de SP-onderwijsgroep en gemeenteraadslid Maureen van der Pligt leidden de avond waarin verschillende onderwerpen met betrekking tot onderwijs aan bod kwamen. Zo zitten er - tegen het eind van het schooljaar - nog steeds kinderen in de klas zonder schoolboeken en berekenen sommige scholen tegen de regels in de vrijwillige ouderbijdrage mee met andere, niet vrijwillige kosten. Hierbij blijkt dat in heel Amsterdam maar twee scholen zich helemaal aan de regels houden en de ouders openheid verschaffen over deze vrijwillige ouderbijdrage.

Maar ook zaken als schoolroosters, de manier waarop ouders worden ingelicht bij schoolverzuim van hun kinderen, protocollen bij pesten en de mogelijheden voor huiswerkbegeleiding passeerden de revue. Nieuw was het voor de SP om te horen dat het gratis internet dat ouders van de gemeente kunnen krijgen voor hun kinderen alleen gratis is als deze dienst wordt afgenomen van UPC, waarbij er gekozen moet worden voor een compleet pakket inclusief televisie en radio waarvoor wel betaald moet worden. Dit betekent dus dat als je televisie en radio van een andere aanbieder afneemt, je gedwongen wordt over te stappen naar het wellicht duurdere UPC, of om het gratis internet te laten schieten.

Al met al was het een boeiende en leerzame avond waarbij positieve en negatieve ervaringen met scholen, docenten en gemeente aan bod kwamen.