Algemene beschouwing: zet de mens weer centraal

26 juni 2008

Algemene beschouwing: zet de mens weer centraal

SP-fractievoorzitter Leen Beukelaar roept in zijn bijdrage aan de algemene beschouwingen in de deelraad Oud-West deze week op om de mens eindelijk centraal te zetten. In een aantal voorbeelden geeft hij aan waarom een mentaliteitsverandering nodig is.

Beukelaar reageert ondermeer op hoe er is omgegaan met het bezwaar op de hoogbouw van de bewonersgroep Rond de Hallen. Een speciaal hiervoor ingehuurde juriste beweerde dat het bezwaar niet ontvankelijk was, omdat het twee dagen te laat was ingediend. Een ander voorbeeld dat Beukelaar geeft, is dat het jongerenwerk in Oud-West alleen maar iets mag doen als het iets oplevert, als het pedagogisch verantwoord is en als de jongeren er wat van opsteken. Daar krijg je de jongeren niet voor als je tegelijkertijd niet de mogelijkheid biedt om te chillen. De jongere is blijkbaar uit beeld verdwenen. Beukelaar geeft als oplossing: Zet de mens weer centraal en laat de organisatietierelantijnen voor wat ze zijn.

Verder constateert Beukelaar cynisch dat de deelraad nu E 64.000 mag verdelen, terwijl er mogelijk een miljoenentekort is, wat immers leidde tot het opstappen van de stadsdeelvoorzitter. Enkele mensen die aanwezig zijn op de publieke tribune komen in de wandelgangen naar Leen toe, om te vertellen dat zijn beschouwing hen zeer had aangegrepen.

Deze raadsvergadering waar de algemene beschouwingen werden gehouden, verkeerde de raad in bijzondere omstandigheden vanwege het ter plekke aftreden van de stadsdeelvoorzitter.