Fourstar

20 oktober 2008

Fourstar

Schriftelijke vragen van Maureen van der Pligt en Carlien Boelhouwer over ForstaR/WorkstaR.

Inleiding.

Afgelopen zomer heeft de gemeente aangifte gedaan van een strafbaar feit tegen re-integratiebedrijf FourstaR/WorkstaR. Op 18 juli 2008 stelde de SP schriftelijke vragen over het re-integratiebedrijf FourstaR /WorkstaR na een aantal artikelen in het Parool over dit bedrijf.

In de beantwoording van de vragen van 18 juli 2008 geeft het college onder meer aan dat het niet nakomen van de contractuele verplichtingen reden is geweest om het contract op te zeggen met het bedrijf. De gemeente heeft aangifte gedaan van een strafbaar feit en daarnaast meldt het college in te zetten op terugvordering van onterecht ontvangen gelden. Het college merkt, in samenvattende zin op, dat de gang van zaken het vertrouwen in de Fourstar-groep heeft geschaad en dat dit invloed heeft op het (definitief) gunnen van contracten.

Wij hebben zeer recent uit betrouwbare bron vernomen dat de gemeente Amsterdam de aangifte van fraude tegen rentegratiebedrijf Fourstar heeft ingetrokken en met het bedrijf tot een schikking gekomen is. Dit bericht staat in schril contrast met de antwoorden van het college op de schriftelijke vragen van 18 juli 2008 en is bovendien in strijd met hetgeen wethouder Ossel beweert in een brief d.d. 26 augustus 2008, die op de agenda stond van de commissie WIJ van 9 oktober jl.

Vragen.

1. Is het juist dat de gemeente de aangifte tegen FourstaR/WorkstaR heeft ingetrokken?
2. Zo ja, wat zijn hier de redenen van en op welke datum heeft u de aangifte ingetrokken?
3. De gemeente heeft bewijsmateriaal in handen van een strafbaar feit. Kunt u ons hier inzage in geven?
4. Zo nee, waarom niet?
5. Waarom heeft u met FourstaR/WorkstaR een schikking getroffen en wat is de exacte inhoud van deze schikking?
6. Wat is de stand van zaken met de door u aangekondigde terugvordering van onterecht ontvangen gelden?
7. Indien u daadwerkelijk de aangifte heeft ingetrokken, kunt u dan uitleggen hoe dit volgens u "een duidelijk signaal is in de richting van de rentegratiebedrijven dat Amsterdam inzet op het naleven van de contractuele voorwaarden en het verbeteren van de prestaties" zoals wethouder Ossel in zijn brief d.d. 26 augustus 2008 aan de commissie WIJ schrijft?
8. Kan het college uitsluiten dat in de toekomst weer zaken worden gedaan met Fourstar/Workstar? Zo nee, waarom niet?

Maureen van der Pligt en Carlien Boelhouwer.