In anderhalf uur 918 euro voor Voedselbank Centrum

27 oktober 2008

In anderhalf uur 918 euro voor Voedselbank Centrum

918 euro hebben SP-ers uit Centrum zaterdagmiddag bij elkaar gecollecteerd voor de voedselbank in Centrum. Sommige voorbijgangers trokken al direct bij het woord 'voedselbank' de portemonnee. Veel anderen deden dit na uitleg over de reden van de collecte: de voedselbank voor de binnenstad zit in financiëe problemen, omdat het 'rijke' Stadsdeel Centrum subsidie heeft afgewezen.

Net als de voedselbank zelf vindt de SP deze vorm van bedeling op zichzelf een aanfluiting. In een eerlijke samenleving zijn voedselbanken overbodig, omdat iedereen genoeg geld heeft voor eten. Maar zolang dit nog niet zo is, verdient de voedselbank onze steun, k die van het stadsdeel.

Aanstaande donderdag gaat de SP-fractie in de stadsdeelraad opnieuw proberen subsidie los te krijgen voor de voedselbank in de binnenstad. Na de gulle giften van de bewoners kan het stadsdeelbestuur niet achter blijven. SP-collectant Bart Uitdenbogaart: "Wij stonden op de Nieuwmarkt. Uit de metro-uitgang kwam een vrouw naar boven, met een briefje van 50 al in haar hand. Ze liep recht op ons af, duwde het meteen in de collectebus. Ze had thuis over onze collecte gelezen, en was direct met dat briefje van 50 naar ons op weg gegaan."

In het 'rijke' Centrum wonen 6.000 huishoudens met een inkomen op of onder het minimum. Dit is bijna 15 procent van het aantal huishoudens, en nauwelijks minder dan het stedelijk gemiddelde. Edith Hofman, voorzitter van de SP-ledengroep Centrum: "Je kunt natuurlijk niet in iemands portemonnee kijken. Maar toch weet ik zeker dat van de mensen die een paar muntjes in de bus stopten er een flink aantal zelf op de armoedegrens zit. Sommigen zeiden dit ook eerlijk: eigenlijk moet ik zelf naar de voedselbank."

De SP-ers stonden niet veel langer dan anderhalf uur op Nieuwmarkt, Lindengrachtmarkt, Noordermarkt en op de brug in de Haarlemmerstraat. Daarna gingen ze terug naar het SP-actiecentrum in de Laurierstraat, waar de opbrengst werd geteld. Exact 918,06 - meer dan genoeg voor een nieuwe koelkast waaraan de voedselbank in Centrum nu dringend behoefte heeft. Het bedrag wordt zo spoedig mogelijk aan het bestuur van de voedselbank aangeboden.