Opnieuw vragen SP over bouwtoezicht Noord/Zuidlijn

30 oktober 2008

Opnieuw vragen SP over bouwtoezicht Noord/Zuidlijn

De SP in de stadsdeelraad heeft opnieuw schriftelijke vragen gesteld aan het dagelijks bestuur van Centrum over de verzakkingen op de Vijzelgracht. Aanleiding is het rapport van de Gemeentelijke Ombudsman. Daaruit blijkt dat de aannemers en het Projectbureau Noord/Zuidlijn het stadsdeel stelselmatig informatie hebben onthouden.

De SP stelde na de eerste verzakkingen in juni al vragen over de betrokkenheid van het stadsdeel. Het dagelijks bestuur beweerde toen dat het steeds goed werd genformeerd over de calamiteiten. Uit het rapport van de Ombudsman blijkt nu het tegendeel. Ook klaagt de Ombudsman dat van gecordineerde en effectieve opvang van de getroffen bewoners geen sprake was. De SP wil nu opnieuw weten wat het stadsdeelbestuur gaat doen om in dit in de toekomst te voorkomen.

Het stadsdeel is verantwoordelijk voor het bouwtoezicht rond de bouwputten. Inspecteurs van Stadsdeel Centrum zijn ervoor verantwoordelijk dat de omliggende woningen niet verzakken. In het rapport van de Ombudsman staat nu letterlijk dat bouwinspecteurs door de bouwers van de Noord/Zuidlijn zijn "belazerd". Ze kregen telkens te laat, of helemaal geen informatie, terwijl zij hadden moeten optreden tegen dreigende schade aan de woningen. SP-fractievoorzitter Marnix Bruggeman wil daarom nu weten of het dagelijks bestuur desondanks volhoudt dat er niks mis was met de communicatie. Ook vraagt hij hoe in de toekomst wordt voorkomen dat de inspecteurs van het stadsdeel opnieuw worden belazerd.

De Ombudsman zegt ook dat van gecordineerde en effectieve opvang van de getroffen bewoners ten tijde van de lekkage door de gemeentelijke instanties en het stadsdeel en het Schadebureau Noord/Zuidlijn geen sprake was. De SP had ook daarover al eerder vragen gesteld, en wil nu weten hoe het stadsdeel er voor gaat zorgen dat de bewoners voortaan wel optimaal worden geholpen.