Algemene beschouwingen

Algemene beschouwingen

Algemene beschouwingen bij de begroting 2009

Inleiding
De SP wil een waardevolle samenleving in Stadsdeel Zuidoost, waarin respect en zorg voor elkaar centraal staan. De SP wil dat binnen de raad zelf de commissie- en raadsleden elkaar ook met respect behandelen. De manier waarop politiek wordt bedreven is soms beneden peil doordat de absolute meerderheid van de coalitie weinig rekening houdt met het recht van spreken, wensen en gevoelens van de raadsleden die deel uitmaken van de minderheid. Dat is een teken van misbruik van een machtspositie, met andere woorden de arrogantie van de macht. Volgens de integriteitcode "moeten politieke volksvertegenwoordigers het goede voorbeeld geven door open te zijn over het eigen doen en laten en open te staan voor de mening van anderen. Ze moeten zich steeds bewust zijn van het belang van een goede democratische controle en bereid zijn verantwoording af te leggen voor hun bestuurlijk handelen". Tegenover ons zit een sociaal-democratische partij die geen politieke macht met andersdenkenden en andere partijen wil delen. We hebben te maken met raadsleden die niet in staat zijn om de beginselen van hun partijprogramma in praktijk door te voeren. In Zuidoost kampen we met twee soorten van armoede, zowel politieke als economische armoede. We willen beide bestrijden. Voor ons is democratie het uitgangspunt. De verwachting is dat de sociaal-democratische partij ook zodanig zal handelen dat iedereen zich bij politiek betrokken voelt. Dat is in onze stadsdeel nog niet het geval. Langzamerhand zijn onder het mom van het verbeteren van de vergadercultuur de regels zodanig aangepast dat er weinig ruimte bestaat voor dialoog en discussie. Het niet voorlezen van de Algemene Beschouwingen getuigt hiervan. Het maakt de coalitie kennelijk niet uit of de burgers naar de betogen van diverse fracties kunnen luisteren of niet. De coalitiepartijen willen slechts hun zin doordrukken. Sommige vergaderingen worden onnodig vertrouwelijk behandeld en vertrouwelijkheid wordt als middel gebruikt om de oppositie de mond te snoeren, zodat bewoners of organisaties geen kans krijgen om deel te mogen nemen aan belangrijke discussies. Hierover spreken we onze zorg uit.

De Rekenkamer
Het ontslag van de rekenkamerdirecteur is een smet op ons blazoen. Het afgelopen jaar hebben de coalitiepartijen pogingen ondernomen om de relatie tussen het stadsdeel en de Rekenkamer te herstellen. De VVD-fractie heeft een bemiddelaar naar voren gebracht die van het begin af aan wist dat de bemiddeling geen schijn van kans kon hebben. Na negen maanden heen en weer discussiren, schrijven en schrappen en de schijn van goede wil ophouden is de bemiddeling mislukt doordat men in de gemaakte motie een zinnetje niet wilde schrappen. Dat betreuren we ten zeerste. We blijven zonder twijfel vertrouwen op de kwaliteit en deskundigheid van deze Rekenkamer.
Men moet tot het besef komen dat elke meerderheid dus ook een democratisch gekozen meerderheid de werkelijkheid geen geweld aan kan doen. Onze fractie is van mening dat de deelraad en het stadsdeelbestuur op basis van objectieve oordeelsvorming beleid moeten voeren en de belangen van de minderheid in de raad moeten daarom ook worden gerespecteerd. Wij zullen ons blijven inzetten voor een verandering van mentaliteit in onze stadsdeelraad.

Participatie
We beseffen dat we in een multiculturele samenleving leven. Er moet rekening worden gehouden met de verschillende culturen die in ons stadsdeel leven maar we zijn geen voorstander van losse eilandjes die door de politiek worden ondersteund en waarin alleen de etnische belangengroepen behartigd worden, zonder eerst naar het algemene stadsdeelbelang te kijken. We willen een politiek beleid dat gebaseerd is op gelijke behandeling en het behartigen van algemene belangen, waarin de eenheid basis kan vormen om te meten hoe we in maatschappij met elkaar verbonden zijn. "Niemand moet aan de kant staan" Dat is de rode draad in het bestuursakkoord. Wij willen deze slagzin niet alleen met woorden maar met daden bewerkstelligen.
De SP heeft geconstateerd dat dit bestuur veel aandacht besteedt aan staal en steen maar niet genoeg aandacht besteedt aan mensen zelf. Het is nu de hoogste tijd dat het stadsdeel naar de burger luistert. Daarom zijn we blij met de recente discussienotitie betreffende bewonersparticipatie.
Hoewel het stadsdeel de participatie jaren lang hoog in het vaandel heeft staan was er nog nooit een participatienota vastgesteld en uitgezonderd enkele losse trajecten is er dus ook nog nooit sprake geweest van een officieel participatiebeleid in Zuidoost.
Burgerparticipatie, interactieve beleidsvorming zijn begrippen die tegenwoordig niet meer zijn weg te denken uit het openbaar bestuur. Onze visie op participatie wijkt niet echt af van wat in de nota is opgenomen. Er is echter wel een essentieel en belangrijk verschil in de benadering. Dit bestuur heeft voor een top-down benadering gekozen terwijl we hebben aangegeven te kiezen voor een benadering van bottom-up. Dat wil zeggen dat de burgers meer kans krijgen om optimaal betrokken te worden bij de eigen leefomgeving en in alle fase van het beleid en de besluiten daarvan: meedenken, meepraten, meedoen en eventueel meebeslissen. We zijn van mening dat bij het beleid van dit bestuur (top-down benadering) de burgers op het verkeerde been worden gezet. Voorbeeld is de groep burgers die zelf met een voorstel kwam en een bestemmingsplan bij Groenhoven heeft ontworpen. De inbreng van deze groep was veelbelovend, maar uiteindelijk is het hen niet gelukt hun voorstel er door te krijgen omdat het stadsdeel heeft gekozen voor het door zichzelf gemaakte voorstel. Dit leidt tot een teleurstelling bij de betrokkenen bewoners.
Participeren betekent volgens de SP: de kloof tussen overheid en burgers proberen te dichten, het creren van draagvlak en het vinden van oplossingen voor problemen die na generiek beleid niet of moeilijk te vinden zijn. Om deze doelstellingen te bereiken moet het stadsdeel de burgers niet confronteren met voorgekookte plannen maar vanaf het allereerste begin mee laten denken in het oplossen van geconstateerde problemen.

Wijkbeurs
Wij zijn zeer teleurgesteld over de aanpak van de wijkbeurs in het afgelopen jaar.
Er is per motie 80.000 euro vrij gemaakt voor de wijkbeurs. De wijkbeurs van dit jaar is misbruikt voor de PvdA campagne. In plaats van een veelheid aan wijkgebonden organisaties waren er alleen Corporaties en PvdA mensen aanwezig. Er is goede sier gemaakt met de aanwezigheid van de PvdA minister Vogelaar. Het is voor de PvdA kennelijk belangrijker om campagne voor zichzelf te voeren dan dat de wijkbeurs wordt ingezet voor het activeren van bewoners. Wij vinden dat de motie moet worden uitgevoerd zoals die bedoeld was, met een brede vertegenwoordiging van organisaties die werkzaam zijn in ons stadsdeel. In het kader van de Vogelaar wijken (EGK buurt) willen we dat het vrijgekomen geld voor en door de burgers wordt gebruikt. Afgelopen en komende jaren komt daar veel geld voor vrij, meer dan twee ton in 2008 en 7 ton in 2009. Burgers moeten worden geactiveerd voor het bedenken van plannen. Wij vinden het van groot belang dat het geld goed en in goed overleg met burgers wordt ingezet. Wij maken ons echter zorgen over de verantwoording van de gelden. Wij stellen voor dat het DB inzicht geeft aan de raad over de beschikbare middelen en het gebruik ervan.

Opbouwwerk
Het opbouwwerk zal bij participatie een belangrijke rol moeten spelen. Tot nu toe is het stadsdeel niet in staat geweest een goed samenlevingsopbouworgaan op te zetten. Het is daarom des te teleurstellender dat zowel MAAZO als SWAZOOM onvoldoende presteren. In de programmabegroting van 2009 stelt het Dagelijkse Bestuur voor om 400.000 euro te bezuinigen op opbouwwerk. Als die bezuiniging wordt uitgevoerd ziet het er voor de toekomst nog slechter uit. Hier zal dus een echte keuze moeten worden gemaakt. Gaan we een goede opbouworganisatie op de rails zetten met voldoende geld of gooien we de handdoek in de ring? Bezuinigen betekent wat ons betreft de handdoek in de ring gooien. Wij kiezen ervoor om een stevige organisatie neer te zetten met het huidige budget. De organisatie moet procesmatig werken, dat wil zeggen dat de organisatie voortdurend de dialoog aan moet gaan met de burgers.

Diversiteit
Diversiteit is meer dan etnische en culturele verscheidenheid, zoals Portefeuillehouder Kehla in de discussienota van 2 september 2008 terecht heeft geconstateerd.
Het stadsdeel heeft in deze nota aangegeven dat ze streeft naar verbindingen tussen de etnische eilandjes in het stadsdeel. Het subsidiren van etnisch specifieke organisaties heeft deze verbindingen eerder geblokkeerd dan gerealiseerd. Er zijn in de archipel van etnische eilandjes nog weinig onderlinge verbanden ontstaan. Er is behoefte aan een bredere benadering. Wij vinden het van groot belang dat wij zo spoedig mogelijk de nota bespreken. De nota biedt goede kansen om de samenhang tussen alle bevolkingsgroepen te verbeteren, maar het moet niet bij papier alleen blijven, het beleid dient ook krachtdadig te worden uitgevoerd.

Armoede
In onze optiek weigert het stadsdeel nog steeds te erkennen dat er structurele armoede in Zuidoost heerst en we slagen er niet in om dit te bestrijden.
De SP is van mening dat het aan de overheid is om preventieve maatregelen te nemen en voorzorgsmaatregelen te treffen om te voorkomen dat bewoners in financiëe problemen komen. Huis aan huis beleid moet doorgaan en er moet een vervolg traject zijn dat goed werkt. Daarin kan MAAZO een belangrijke rol spelen We verwachten dat het bestuur daadwerkelijk stappen onderneemt om de werkelijke lasten voor de bewoners te verlichten. Daarvoor moet het stadsdeel in nauwe samenwerking met Gemeente, DWI, Corporaties en MaDi convenanten tekenen zodat armoede bestreden wordt. Mensen moeten op tijd geholpen kunnen worden zodat het niet zover komt dat ze uit hun huis worden gezet.

We vinden dat het armoedebeleid van het stadsdeel gefaald heeft. Er bestaat nog steeds de noodzaak van het fenomeen voedselbank. We zijn van mening dat er in een welvarend land als Nederland geen voedselbanken zouden moeten zijn. Het verschijnsel voedselbank is onder andere ontstaan door het slechte functioneren van de Dienst Werk en Inkomen (rigoureuze maatregelen bij onjuiste invulling van papieren e.d.; trage afhandeling; huisbezoeken met rampzalige gevolgen enz.). We zijn van mening dat de politiek zelf een einde moet maken aan de noodzaak van voedselbanken. Subsidiering van VSA leidt tot institutionalisering van de bestaande armoede. Daarom zijn wij niet voor het verstrekken van subsidie aan de voedselbank Amsterdam (VSA). Het geld voor VSA willen wij liever besteden aan onze mensen in Zuidoost. Verder is het goed dat er veel geld naar schuldhulpverlening gaat maar we moeten er op toezien dat het geld goed wordt besteed. MaDi moet ervoor zorgen dat de kwaliteit van haar organisatie verbeterd wordt. Een dossier moet binnen een aanvaardbare gemiddelde termijn afgehandeld zijn en de continuteit van het personeel moet gewaarborgd zijn zodat mensen steeds bij zelfde contactpersoon terecht kunnen.

Er moet werkgelegenheid gecreerd worden. Er is een tekort aan bedrijfsruimte voor verschillende categorien van ondernemers en vooral voor kleinschalige starters. Er zou een aantal locaties voor deze ondernemingen gereserveerd moeten worden.

We zijn niet tegen vernieuwing maar wel tegen vernielen van de sociale huurwoningen. De wachtlijsten zijn nog steeds te hoog, er heerst spanning op de woningmarkt, koopwoningen zijn te duur en staan langer leeg en er is een tekort aan sociale huurwoningen. De overspannen woningmarkt is een van de oorzaken van armoede. We moeten niet alleen investeren in staal en beton, maar vooral ook in de sociale maatschappelijke samenhang.
Dit vereist dat we investeren in mensen, geen sociale huurwoningen slopen maar extra investeringen in deze sector, goede samenwerking met de corporaties om onterechte en illegale bewoning tegen te gaan zodat meer woningen beschikbaar komen voor reguliere gezinnen.

Omgaan met ondernemers
De SP fractie vindt dat het stadsdeel tot op heden niet haar volledige verantwoordelijkheid genomen heeft om de winkeliers van Winkelcentrum Kraaiennest te ondersteunen bij de leegloop tijdens het vernieuwingsproces van de K-buurt en de aanloop naar de bouw van een nieuw winkelcentrum. Door het stadsdeelbeleid zitten veel ondernemers in de knel en het bestuur is niet in staat geweest met een structurele en fatsoenlijke oplossing te komen en de inkomstenderving van de ondernemers afdoende te compenseren. Hierover hebben we dit jaar een notitie gemaakt en er in de commissie over gesproken. We zullen binnenkort zoals is afgesproken met aanvullende informatie in de commissie terugkomen.

Muziekcentrum Zuidoost
Het MZO vraagt de aandacht van de deelraad voor het feit dat in de huidige begroting van het MZO geen ruimte is voor bezuinigen. Elke bezuiniging zal betekenen dat er direct gesneden moeten worden in de formatie en daarmee in de reikwijdte van het muziekonderwijs in Zuidoost. Wij zouden het zeer betreuren als datgene wat met grote inspanning en emotie een jaar geleden werd veiliggesteld, weer teniet gedaan zou worden. Uit alle onderzoeken die tot dus verre zijn uitgevoerd, van kwartiermaker tot accountants, blijkt dat het financiëe beleid van MZO degelijk is en dat de extra subsidie die dit jaar is toegekend structureel noodzakelijk is.
We pleiten ervoor dat het extra beschikbaar gestelde bedrag voor 2008 structureel wordt toegekend.

Bezuiniging
Helaas worden we dit jaar geconfronteerd met bezuinigingen. In de bestuursbegroting 2009 wordt drastisch gekort op voorzieningen en het budget van bepaalde organisaties. De wijze waarop dat wordt gedaan stelt ons teleur, vooral omdat er geen duidelijke keuzes worden gemaakt. Wij stellen voor niet te bezuinigen op organisaties die goed op de rails staan en hun bestaansrecht hebben bewezen.
Daartoe zullen duidelijke keuzes moeten worden gemaakt.

Noush Saranjam
Fractievoorzitter SP Zuidoost