Stadsdeel ruïneert bootbewoners

18 december 2008

Stadsdeel ruïneert bootbewoners

De SP is teleurgesteld dat de coalitiepartijen in de deelraad geen stap willen zetten om te voorkomen dat tientallen woonbootbewoners er komend jaar honderden euro's op achteruitgaan. Drie SP-voorstellen om de huurprijs van 5,60 per vierkante meter voor het gebruik van gemeentegrond door particulieren te verlagen werden zonder pardon naar de prullenbak verwezen. SP-deelraadslid Vera Spierings: "Deze mensen verzorgden vaak tientallen jaren gemeentegrond met medeweten van het stadsdeel. Als dank voor al die jaren zorg krijgen zij een gepeperde rekening van datzelfde stadsdeel."

De nu vastgestelde huurprijs van 5,60 euro betekent dat vooral de bootbewoners, die relatief grote stukken kade als tuin hebben, met enorme kosten worden opgezadeld. Spierings probeerde die prijs woensdag daarom naar beneden te brengen door achtereenvolgens een borgstelling en gelijktrekking aan de prijs van een volkstuin voor te stellen. Maar de wethouder en de coalitie waren onvermurwbaar. Zelfs een overgangsregeling voor de woonbootbewoners, waarbij zij ieder jaar twintig procent meer zouden gaan betalen totdat na vijf jaar de prijs van 5,60 bereikt zou zijn, werd afgewezen. Volgens de PvdA was dat een sympathiek idee, maar zou het het stadsdeel geld gaan kosten, dus kon zij niet instemmen.

Spierings vreest echter dat het plan om huur te vragen voor tuinen het stadsdeel sowieso geld gaat kosten. "Er zullen mensen gedwongen zijn hun tuin op te geven en het onderhoud daarvan komt terug bij het stadsdeel. Bovendien moet alles nog gemeten worden. We hebben om een goede kosten-batenanalyse gevraagd bij dit plan, maar vooralsnog hebben wij niks gezien. Dit plan is niet alleen een zware klap, het is ook nog eens een slecht onderbouwde klap voor woonbootbewoners."