Schriftelijke vragen salaris raadsleden

10 januari 2009

Schriftelijke vragen salaris raadsleden

Salaris raadsleden bevriezen ten behoeve van armoedebeleid.

Tijdens de raadsvergadering van 10-11 jl. wilde de SP een motie indienen die voorstelde het salaris van raads- en DB-leden te bevriezen, en het vrijkomende geld ten bate te laten komen aan het armoedebeleid. Het DB laat weten dat bezoldiging van raadsleden op stedelijk niveau geregeld wordt, zodat er op stadsdeelniveau geen invloed op kan worden uitgeoefend. Daarop is de motie ingetrokken. Naar aanleiding van de reactie van het DB een vraag.

1. Is het DB het met de SP eens dat in artikel 3 van het Rechtspositiebesluit raads- en commissieleden (De raad kan bij verordening tot ten hoogste 20% naar beneden afwijken van de maximaal te ontvangen vergoeding) en in artikel 95, lid 2 van de Gemeentewet (De raad kan bij verordening regels stellen over de tegemoetkoming in of vergoeding van bijzondere kosten en over andere financiëe voorzieningen die verband houden met de vervulling van het lidmaatschap van de raad of de deelraad) geen onderscheid wordt gemaakt in de bevoegdheden van gemeenteraad en deelraad, en dat de deelraad Oost-Watergraafsmeer dus wel de bevoegdheid heeft de bezoldiging van raadsleden bij verordening te verlagen?

SP Oost-Watergraafsmeer

Martin Berger